Klart för lagring av rysk råolja i Göteborgs Hamn

Klart för lagring av rysk råolja i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har fått tillstånd av länsstyrelsen i Västra Götaland att mellanlagra rysk råolja i ett underjordiskt bergrum nära hamnen. Tillståndet gör det möjligt för ryska tankfartyg att sköta omlastningen från mindre till större tankfartyg i Göteborg. Trafiken beräknas vara igång i slutet av nästa år.

- Det är mycket glädjande att vi har fått tillståndet efter tre års miljöprövning. Nu stärks Göteborgs Hamns roll som en viktig omlastningshamn för Östersjöregionen, säger Åsa Burman, chef för Oljehamnen, vid Göteborgs Hamn.

Bakgrunden är att Ryssland skeppar ut allt mer olja via Östersjön, men därifrån kan bara mindre tankfartyg gå. När oljan sedan ska ut till resten av världen måste den lastas om till större fartyg. Idag sker omlastningen i någon av de större hamnarna på kontinenten, till exempel Rotterdam, eller "ship-to-ship" ute till havs.

- Det innebär en miljörisk att lasta om oljan ute till havs, särskilt vid sjö och hård vind. Den risken slipper man med mellanlagring och omlastning i Göteborgs Hamn, säger Åsa Burman.

Tillståndet gäller för mellanlagring av åtta miljoner ton råolja per år. Det innebär en fördubbling av råoljehanteringen i Göteborgs Hamn. Lagringen ska ske i ett av de underjordiska bergrummen i Syrhåla vid Torshamnen. Bergrumsanläggningen i Syrhåla var när den stod klar i slutet av sjuttiotalet, världens största med fyra bergrum på vardera 800 000 kubikmeter.

Nu kan hamnens kund, Scandinavian Tank Storage (STS), på allvar inleda diskussionerna med en slutkund. Oljan ska tas in och ut via Torshamnspiren. Men innan trafiken kan vara igång måste piren kompletteras med bland annat en återvinningsanläggning för de gaser som släpps ut vid lastning, nya rörledningar och ett kontrollrum.

För mer information, kontakta Åsa Burman, tfn 031-731 2707.

Fakta Göteborgs Hamn
Göteborgs Hamn är Nordens största hamn och den enda hamnen i Sverige med kapacitet att ta emot de största transoceana lastfartygen. För svenskt näringsliv är det viktigt att ha en internationell storhamn i landet, med direkttrafik till andra världsdelar, för att hålla nere transportkostnaderna. Inom åtta år planerar hamnen att omsätta dubbelt så stora volymer.