Kryssningsturisterna om Göteborg: "En ren och grön stad med vänliga invånare"

Göteborg är en ren stad med fina grönområden. Invånarna har goda språkkunskaper och är vänliga, särskilt taxichaufförer. Men informationen på kajen och transporter in till centrum kan bli bättre. Så tycker kryssningsresenärerna som gästade Göteborg i somras.

Antalet kryssningsresenärer som väljer att besöka Göteborg har fullkomligt exploderat under de senaste åren. I år kom 65 000 resenärer med 52 fartyg. Det kan jämföras med fem fartyg och 3 600 resenärer 2002.

– Ökningen är till stor del ett resultat av ett målmedvetet samarbete mellan Göteborgs Hamn och Göteborg & Co, säger Jill Söderwall, kryssningsansvarig på Göteborgs Hamnbolag.

Nu har Göteborgs Hamn och Göteborg & Co för första gången genomfört en stor intervjuundersökning för att ta reda på vad kryssningsresenärerna tycker om Göteborg, vilka de är, vad de gör i staden samt deras synpunkter på mottagandet.

Högst betyg får grönområdena i staden, invånarnas vänlighet, göteborgarnas språkkunskaper och servicenivån i taxibilarna. Resenärerna uppskattar även stadens många caféer och restauranger, att det är rent samt utbudet av affärer. De är däremot inte lika nöjda med transporterna till och från centrum. Informationen på kajen om vad som finns att göra kan också förbättras.

– Undersökningen ger oss värdefull information om vilka områden vi kan förbättra för att resenärerna ska bli ännu mer nöjda, säger Jill Söderwall.

Viktig inkomstkälla för staden
Totalt spenderade kryssningsresenärerna 40 miljoner kronor i Göteborg i somras. De som väljer att åka på rundturer (37 procent) spenderar cirka 980 kronor medan de som tar sig runt på egen hand gör av med cirka 480 kronor. Resenärerna lägger mest pengar på mat och dryck samt shopping – och då är det framför allt kläder, lokalt hantverk och souvenirer som får dem att öppna plånboken.

Många i Göteborg för första gången
De flesta som kryssar till Göteborg är tyskar, engelsmän och amerikaner och spanjorer. Men även mexicaner, kanadenare, kineser,  japaner och andra nationaliteter finns med bland besökarna. 57 procent har aldrig varit i Sverige förut och 77 procent är i Göteborg för första gången.

– Undersökningen visar att kryssningsturismen är oerhört viktig för att få hit förstagångsbesökare, säger Sara Eriksson, kryssningsansvarig på Göteborg & Co.

Fyra av fem resenärer är under 65 år. Medelåldern är 51 år. Asiater som kryssar till Göteborg är betydligt yngre – här är medelåldern 37 år.

Läs en sammanfattning av kryssningsundersökningen i bifogad PDF-fil.
 För mer information, kontakta Cecilia Carlsson, pressansvarig Göteborgs Hamn, tel +46 31 731 22 45.

Antal kryssningsanlöp i Göteborg år 2000-2012

2000 – 9 anlöp, 3 400 passagerare

2001 – 13 anlöp, 3 600 passagerare

2002 – 5 anlöp, 2 400 passagerare

2003  – 13 anlöp, 5 500 passagerare

2004 – 18 anlöp, 14 200 passagerare

2005 – 20 anlöp,  12 700 passagerare

2006 –18 anlöp, 11 300 passagerare

2007 – 23 anlöp , 11 400 passagerare

2008 – 18 anlöp, 12 400 passagerare

2009 – 34 anlöp, 36 000 passagerare

2010 – 41 anlöp, 51 700 passagerare

2011 – 52 anlöp, 65 000 passagerare

2012 – 62 anlöp, 70 000 passagerare

Göteborg Hamn är Nordens största hamn med 11 000 fartygsanlöp om året. En tredjedel av svensk utrikeshandel går via Göteborgs Hamn och 65 procent av all containertrafik. Göteborgs Hamn är den enda hamnen i Sverige med kapacitet att ta emot världens största containerfartyg och har det bredaste utbudet av fartygslinjer både inom och utanför Europa.  26 tågpendlar med dagliga avgångar gör att företag i hela Sverige och Norge kan ha en miljöklok direktlinje till Nordens största hamn. I Göteborgs Hamn finns terminaler för olja, bilar, ro-ro, containrar och passagerare.