Nu startar kryssningssäsongen i Göteborg

Nu startar kryssningssäsongen i Göteborg

Idag anländer årets första kryssningsfartyg till Göteborgs Hamn. Därmed går startskottet för årets kryssningssäsong. I år kommer 52 fartyg och 100 000 passagerare till Göteborg.

Tidigt på torsdagsmorgonen kryssar AIDAcara in mot Frihamnen i Göteborgs Hamn. Ombord finns
1 200 förväntansfulla tyskar. Fartyget är ett av 52 kryssningsfartyg med totalt 100 000 passagerare som besöker Göteborg i år.

— I år välkomnar vi fler riktigt stora kryssningsfartyg till hamnen än tidigare. Trenden inom kryssningsbranschen är att fartygen blir större och tar fler passagerare, säger Jill Söderwall, kryssningsansvarig, Göteborgs Hamn AB.

Färre fartyg än förra året
2014 var en rekordsäsong med 73 fartyg och 108 000 passagerare. I år har antalet anlöp minskat till 52, samtidigt som passagerarantalet ligger kvar på ungefär samma höga nivå.

Minskningen av antalet anlöp gäller inte bara i Göteborg, utan i hela Skandinavien och Baltikum.

— Antalet kryssningsanlöp har minskat med cirka 5 procent i regionen. Istället har större fartyg satts in, vilket kan bero på de nya kraven på renare, och därmed dyrare, fartygsbränsle i Nordsjön och Östersjön, säger Jill Söderwall.

70 miljoner till stadens besöksnäring
Kryssningsturismen är en viktig inkomstkälla för besöksnäringen i staden. Under ett besök spenderas i genomsnitt 700 kr per person på mat, shopping och nöjen (1 200 kr om man inkluderar utflykter). I år innebär kryssningsturismen ett tillskott på 70 miljoner kronor till besöksnäringen.

Fler stannar över natten
Göteborgs Hamn har tillsammans med Göteborg & Co sedan flera år tillbaka satsat på att marknadsföra Göteborg som kryssningsdestination och få fler internationella rederier att lägga till staden i sina rutter. I år har aktörerna tillsammans lyckats locka fler fartyg att ligga inne över natt. Totalt sex fartyg gör nattanlöp i år.

— Övernattningar är oerhört positivt för både staden och hamnen. Det ger ökade intäkter för hamnen samtidigt som det bidrar till att visa på ett bredare utbud när gästerna får med tid att utforska möjligheterna i staden, säger Sara Sundaeus, ansvarig för kryssning på Göteborg & Co.

Årets säsong sträcker sig till och med den 18 oktober, därtill kommer ett julanlöp i december.

Pressvisning 15 maj
Den 15 maj bjuder vi in till pressvisning på det stora kryssningsfartyget Regal Princess (3 600 passagerare), som gör sitt första anlöp i Göteborgs Hamn i år. Mer information kommer inom kort, men boka in datumet redan nu.

För mer information kontakta Cecilia Carlsson, kommunikationschef, Göteborgs Hamn AB,
tel. 0705-08 66 32.

Först: AIDAcara, 193 meter lång, 1 200 passagerare.

Störst: Queen Mary 2, 345 meter lång, 2 620 passagerare.

Flest passagerare: Regal Princess, 330 meter lång, 3 600 passagerare.

Trognast: AIDA, anlöper Göteborgs Hamn 19 gånger i år.

Antal kryssningsanlöp i Göteborg år 2000-2012

2002 – 5 anlöp, 2 400 passagerare

2003 – 13 anlöp, 5 500 passagerare

2004 – 18 anlöp, 14 200 passagerare

2005 – 20 anlöp, 12 700 passagerare

2006 – 18 anlöp, 11 300 passagerare

2007 – 23 anlöp, 11 400 passagerare

2008 – 18 anlöp, 12 400 passagerare

2009 – 34 anlöp, 36 000 passagerare

2010 – 41 anlöp, 51 700 passagerare

2011 – 52 anlöp, 64 000 passagerare

2012 – 62 anlöp, 70 000 passagerare

2013 – 39 anlöp, 40 000 passagerare

2014 – 73 anlöp, 108 000 passagerare

2015 – 52 anlöp, 100 000 passagerare

Göteborg Hamn är Nordens största hamn. Cirka 30 procent av svensk utrikeshandel går via Göteborgs Hamn och 60 procent av all containertrafik. Göteborgs Hamn är den enda hamnen i Sverige med kapacitet att ta emot världens största containerfartyg och har det bredaste utbudet av fartygslinjer både inom och utanför Europa. 25 tågpendlar med dagliga avgångar gör att företag i hela Sverige och Norge kan ha en miljöklok direktlinje till Nordens största hamn. I Göteborgs Hamn finns terminaler för energi, bilar, roro, containrar och passagerare.