Ny investering ger ökade volymer i Göteborgs Hamn

Ny investering ger ökade volymer i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn investerar 150 miljoner kronor i ett nytt logistikcenter i anslutning till hamnen. Logistikcentret kommer att hyras ut till DB Schenker.

– Göteborg har ett idealiskt logistikläge för våra stora importkunder, säger Mats Olsson, VD, Schenker Logistics AB.

Göteborgs Hamn bygger ett nytt logistikcenter förtransport- och logistikföretaget DB Schenker. Det 24 000 kvadratmeter stora lagret kommer främst att hantera importgods som ska transporteras vidare till de svenska slutkonsumenterna.

­­

–  Göteborg har ett idealiskt logistikläge för import. Närheten till hamnen och övrig infrastruktur gör att vi kan garantera leveranser till storstadsområdena Stockholm, Oslo, Malmö/Köpenhamn och Göteborg inom ett dygn, säger Mats Olsson, VD, Schenker Logistics AB.

Det nya logistikcentret innebär ökade volymer för Göteborgs Hamn. På ett år har terminalen kapacitet att hantera 5 000 tjugofotscontainrar (teu). En stor del av det är helt nya volymer för hamnen. I år skeppas cirka 900 000 containrar via hamnen.

–  Det är mycket positivt att Schenker Logistics - en av de största spelarna inom logistik och transport – nu etablerar sig precis intill Göteborgs Hamn. Det nya logistikcentret stärker vår position som hela Sveriges hamn, säger Magnus Kårestedt, VD, Göteborgs Hamn AB.

Det första spadtaget tas i januari och byggnaden beräknas står färdig i december 2013. Göteborgs Hamn har utvecklat projektet i nära samarbete med DB Schenker som kommer att hyra lokalen och NCC, som bygger fastigheten.

–  Det blir en modern logistikhall miljöklassificerad enligt Green Building, säger Henrik Bergman Affärschef, NCC Construction.

När byggnaden är på plats räknas verksamheten sysselsätta mellan 100 och 150 personer.

För mer information, kontakta:
Göteborgs Hamn: Cecilia Carlsson, pressansvarig, +46 31-731 22 45.
DB Schenker: Pierre Olsson, Press- och informationschef, +46 31 703 88 85

Fakta DB Schenker: DB Schenker utvecklar och producerar transporter samt logistik- och informationstjänster som möter marknadens krav på kvalitet, effektivitet, enkelhet och miljöansvar. I Sverige erbjuder DB Schenker landtransporter på väg och järnväg, internationella sjö- och flygfrakter samt konsulttjänster och lager- och logistiklösningar. Deras mål är att bli den miljömässigt mest hållbara logistikleverantören i världen. Denna strävan gynnar också kundernas effektivitet, eftersom minskad miljöpåverkan kräver effektivare logistikplanering. www.schenker.com

Fakta NCC: NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2009 en omsättning på drygt 52 miljoner Mdr SEK och 18 000 anställda.

Fakta Göteborgs Hamn: Göteborgs Hamn är Nordens största hamn med 11 000 fartygsanlöp om året. En tredjedel av svensk utrikeshandel går via Göteborgs Hamn och 65 procent av all containertrafik. Göteborgs Hamn är den enda hamnen i Sverige med kapacitet att ta emot världens största containerfartyg och har det bredaste utbudet av fartygslinjer både inom och utanför Europa. 26 tågpendlar med dagliga avgångar gör att företag i hela Sverige och Norge kan ha en miljöklok direktlinje till Nordens största hamn. I Göteborgs Hamn finns terminaler för energi, bilar, ro-ro, container och passagerare.