Nysatsning på järnvägspendel mellan Göteborg och Drammen

Göteborgs Hamn ökar utbudet av järnvägspendlar med att åter erbjuda en pendel till Drammen i Norge. Första tåget går i början av november och satsningen görs tillsammans med Green Cargo och H. Strøm/Rail Terminal Drammen.

- Norge har länge varit ett prioriterat område för pendeltrafik och vi oerhört glada att åter igen ha denna sträcka i vårt pendelutbud, säger Stig-Göran Thorén, järnvägsansvarig på Göteborgs Hamn.

Järnvägspendeln kommer att gå fem dagar i veckan och köras nattetid i båda riktningarna. Det första tåget lämnar Göteborgs Hamn den 2 november.

- Vi har redan kunder som valt att transportera sitt gods med denna pendel och nu hoppas vi att fler operatörer och speditörer ser fördelarna med järnvägstransport på denna sträcka, säger Stig-Göran Thorén.

Norge och Oslo-området är ett väldigt viktigt upptagningsområde för hamnen och den nya Norgependeln är resultatet av ett samarbete mellan Göteborgs Hamn, Green Cargo och H. Strøm/Rail Terminal Drammen. Tillsammans hoppas parterna på en vidareutveckling och omlastning i Drammen för vidare järnvägstransport till bland annat Trondheim.

Antalet järnvägspendlar har ökat väsentligt sedan Göteborg Hamn började satsa på att transportera gods på järnväg för drygt tio år sedan. Med den nya Norgependeln är pendlarna till och från hamnen idag 26 till antalet. Och att transportera gods på järnväg är ett miljösmart val. Enbart under 2008 innebar järnvägstransporterna minskade koldioxidutsläpp på 48 000 ton jämfört med om godset hade körts på landsväg. Det kan jämföras med cirka 10 000 varv runt jorden med personbil.

För mer information, kontakta Eva Jonasson, pressansvarig Göteborgs Hamn, tfn 031-731 22 45.

Fakta Göteborgs Hamn
Göteborgs Hamn är Nordens största hamn och den enda hamnen i Sverige med kapacitet att ta emot de största containerfartygen med direktförbindelse till andra världsdelar. Linjeutbudet är brett, både till länder inom Europa och till andra världsdelar. Ungefär en tredjedel av Sveriges import och export går via Göteborgs Hamn. 26 järnvägspendlar gör det lätt för företag i hela Sverige att ha en direktförbindelse till Nordens största hamn.