Nytt järnvägsspår för bilar i Göteborgs Hamn

Nytt järnvägsspår för bilar i Göteborgs Hamn

Nu är det nya järnvägsspåret i Logents bilterminal i Göteborgs Hamn klart. Tack vare det nya spåret får den svenska fordonsindustrin en snabb, kostnadseffektiv och klimatsmart förbindelse med Skandinaviens största hamn.

För ett och ett halvt år sedan revs järnvägsspåret till bilterminalen i Göteborgs Hamn för att lämna plats åt den nya infarten till hamnen. Nu står det nya spåret färdigt och de första vagnarna rullar ut i denna vecka. Tåget är fyllt med Nissan- och Renault-bilar som tagit sjövägen till hamnen för att fraktas vidare till återförsäljare runt om i Sverige.

-  Nu kan vi erbjuda bilindustrin mer effektiva och klimatsmarta distributionslösningar vilket känns oerhört bra. Mycket pekar dessutom på att järnvägen kommer att ha en stark position för framtidens transporter av bilar, säger Anders Madsen, VD, Logent Ports & Terminals.

Spåret är 500 meter långt och direkt anslutet till terminalens PDI (Pre-delivery inspections) där bilar som importeras till Sverige anpassas till svenska förhållanden innan de fraktas vidare ut i landet. Upp emot 300 bilar kan lämna terminalen via järnvägen varje dag.

Även exporten gynnas
Även export-företag kan utnyttja järnvägen. Förutom bilar kan även även svenska exportframgångar som lastbilschassin, dumprar och hjullastare ta tåget till Göteborgs Hamn för transport vidare ut i världen.

-  Att ta järnvägen rakt ner till kaj i bilterminalen blir en möjlighet för svenska företag att nå sina export- eller importmarknader direkt, utan omlastning i någon annan hamn på kontinenten. Allt som kan minska avståndet och öka tillgängligheten är viktigt för näringslivets konkurrenskraft, säger Magnus Kårestedt, VD, Göteborgs Hamn AB.

Från terminalen finns direktlinjer till Europa så väl som andra delar av världen, till exempel Nordamerika, Mellanöstern och Indien.

Göteborg Hamn är Nordens största hamn med 11 000 fartygsanlöp om året. Cirka 30 procent av svensk utrikeshandel går via Göteborgs Hamn och 60 procent av all containertrafik. Göteborgs Hamn är den enda hamnen i Sverige med kapacitet att ta emot världens största containerfartyg och har det bredaste utbudet av fartygslinjer både inom och utanför Europa. 25 tågpendlar med dagliga avgångar gör att företag i hela Sverige och Norge kan ha en miljöklok direktlinje till Nordens största hamn. I Göteborgs Hamn finns terminaler för energi, bilar, roro, containrar och passagerare.