Ökad export via Göteborgs Hamn

Ökad export via Göteborgs Hamn

Antalet exporterade containrar via Göteborgs Hamn ökade med fyra procent under första halvåret. Samtidigt minskade importen med en procent. Totalt sett ökade containerhandeln med två procent under årets första sex månader.

Cirka 30 procent av Sveriges utrikeshandel passerar Göteborgs Hamn och över 60 procent av alla skeppade containrar.

–  Svensk handel står sig relativt stark i en orolig världsekonomi. En tydlig trend är att volymerna under andra kvartalet är bättre för de flesta godsslag än under det första,  säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn.

Totalt sett skeppades 466 000 containrar* via Göteborgs Hamn januari–juni, vilket är två procent fler än under motsvarande period förra året.

Europabotten kan vara nådd
För last som rullas av och på fartyg inom Europa, så kallad roro-trafik, framträder en blandad bild. När det gäller trailers är volymerna oförändrade jämfört med första halvåret 2012.

–  Att trailertrafiken stabiliserats kan vara en indikation på att europaflödena nått botten efter flera års nedgång, säger Magnus Kårestedt.

Men eftersom annat roro-gods minskar, framför allt papper, landar den totala siffran för roro-enheterna på minus tre procent.

– Det är tuffa tider för skogsindustrin och det märker vi tydligt av i minskade pappersflöden över hamnen, säger Magnus Kårestedt.

Minskning i Energihamnen
Via Göteborg tas hälften av Sveriges råolja  in – olja som sedan raffineras till exempelvis bensin, diesel eller asfalt. Under årets första halvår hanterades 10,3 miljoner ton råolja och andra energislag, jämfört med 10,7 ton förra året. Nedgången beror främst på att ett av raffinaderierna har haft ett underhållsstopp samt att en kajplats varit stängd för underhållsarbete.

Färre bilar på export till Europa och USA
Antalet skeppade bilar via Göteborgs Hamn har minskat under en längre period. Under årets första sex månader lastades och lossades 76 000 bilar i hamnen, vilket en minskning med 18 procent jämfört med motsvarande period 2012.

–  Tappet kan främst förklaras i minskad export av volvobilar till de viktiga marknaderna USA och Europa.

För mer information, kontakta Cecilia Carlsson, kommunikationschef Göteborgs Hamn AB, tel +46 31 368 75 45

* Räknat i tjugofotscontainrar (TEU).

Volymer första halvåret 2013*

Procentuell förändring, 2012

Jan-jun 2012

Jan-Jun 2013

Container (teu)

Ro/ro-enheter

Bilar

Passagerare

Energiprodukter miljoner ton

10,7

10,3

* Samtliga godsslag hanteras i flera olika terminaler av olika terminalbolag.

Göteborg Hamn är Nordens största hamn med 11 000 fartygsanlöp om året. En tredjedel av svensk utrikeshandel går via Göteborgs Hamn och 65 procent av all containertrafik. Göteborgs Hamn är den enda hamnen i Sverige med kapacitet att ta emot världens största containerfartyg och har det bredaste utbudet av fartygslinjer både inom och utanför Europa. 25 tågpendlar med dagliga avgångar gör att företag i hela Sverige och Norge kan ha en miljöklok direktlinje till Nordens största hamn. I Göteborgs Hamn finns terminaler för energi, bilar, roro, containrar och passagerare.