Ökade godsvolymer i Göteborgs Hamn

Årets första tertialvolymer visar på ökade godsvolymer via hamnen. Störst ökning redovisar bilhanteringen vilket också är det godsslag som drabbades svårast under konjunkturnedgången 2009.

– Det är inte några rekordsiffror vi jämför med men oavsett konjunkturläget ökar mängden hanterat gods i Göteborgs Hamn igen och det är givetvis positivt. Ökningen vi såg under årets första tertial ser ut att hålla i sig och allt tyder på den positiva utvecklingen fortsätter till halvårsresultatet, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn Port Authority.

Siffrorna för årets fyra första månader visar på starkare konjunktur och ökade godsvolymer. Under perioden hanterades 296 000 TEUs (tjugofotscontainrar) vilket är en ökning med nästan 13 procent jämfört med motsvarande period 2009. Under mars månad slogs dessutom alla tiders rekord då det hanterades 83 450 TEUs i hamnen. Det var en 30-procentig ökning sett till mars 2009.

Också hanteringen av rullande last (ro/ro-enheter) ökade, med 7 procent, under första tertialen och uppgick därmed till 178 000 enheter.

Under årets första tertial påbörjades mellanlagringen av råolja i ett av hamnens bergrum. Det är en ny oljeaffär vilken mycket troligt har bidragit till att oljevolymerna under perioden uppgått till 7,5 miljoner ton – en ökning med 6 procent jämfört med samma period 2009.

– Bergrummet är nu fullt och oljan kommer att lagras där till i början av nästa år då lossningen till fartyg ska börja. Det är en ny och spännande affär för Göteborgs Hamn, berättar Magnus Kårestedt.

Med en 40-procentig ökning är bilhanteringen det segment som ökat mest under årets fyra första månader, jämfört med samma månader föregående år. Under perioden har 62 500 bilar hanterats, att jämföras med de 157 000 bilarna som hanterades totalt under 2009.

Göteborgs Hamn hanterar en fjärdedel av Sveriges utrikeshandel och ser att godsflödet till och fram hamnen ökar. Ett gott tecken för landets industrier.

– Vi hanterar alltmer gods i hamnen och det ser jag som ett bra tecken för svenskt näringsliv, berättar Magnus Kårestedt. Jag ser ljust på framtiden och tror att 2010 blir ett bra år för svensk handel. Vi kommer troligen inte upp i samma volymer som innan konjunkturnedgången men vi ser tydligt att återhämtningen har börjat.

För mer information, kontakta Eva Jonasson, pressansvarig Göteborgs Hamn, tel +46 31 731 22 45.