Premiär för trailertåg mellan Vännäs och Göteborgs Hamn

Den här veckan är det premiär för trailertåg till Göteborgs Hamn. De nya tågen innebär stora miljövinster. Först ut är tåg mellan Göteborgs Hamn och Vännäs, Helsingborg och Eskilstuna.

Göteborgs Hamn har sedan tio år tillbaka satsat stort på att öka mängden gods som tar tåget till och från hamnen. Satsningen har varit en framgång - idag fraktas 45 procent av alla containrar med järnväg. På ett år rör det sig om cirka 200 000 containrar, vilket innebär 550 färre stora lastbilar på vägarna varje dag.

Göteborgs Hamn har också Sveriges största ro/ro*-terminal där trailrar dras på och av fartyg som trafikerar linjer inom Europa. Cirka en halv miljon trailrar hanteras varje år. Endast ett par procent av dessa kommer med tåg till hamnen, resten dras av lastbilar.

- Men nu ska det bli ändring på det. Vårt mål på kort sikt är att 10 procent av alla trailrar ska fraktas till eller från hamnen med trailertåg. Det skulle innebära cirka 60 000 trailers om året, vilket motsvarar 164 lastbilar varje dag. På lite längre sikt är målet 25 procent, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn.

Det finns flera anledningar till att det har gått trögare att flytta över trailrar till järnväg jämfört med containrar. Några är att det hittills varit billigare att dra trailrar med lastbil, att det varit brist på trailertåg samt att innehållet i en och samma trailer ibland ska lossas på två eller flera ställen.

Tre destinationer
De nya tågen kommer att vara kombitåg - halva tåget lastas med trailrar och halva med containrar. Tågoperatörerna är North Rail och Intercontainer och de tre första destinationerna är Vännäs, Helsingborg och Eskilstuna.

I stället för att en lastbil kör hela vägen från till exempel Eskilstuna till Göteborg kör den bara en kort sträcka till närmaste inlandsterminal. Där lyfts trailern på ett tåg för vidare transport till Göteborgs Hamn.

- Nu hoppas vi att företag och speditörer runt om i landet nappar på det här upplägget som innebär både effektiva transporter och stora miljövinster, säger Magnus Kårestedt.

* Ro/ro står för roll on/roll off.

För mer information, kontakta Cecilia Carlsson, pressansvarig Göteborgs Hamn, 031-731 22 45.

Fakta Göteborgs Hamn
Göteborgs Hamn är Nordens största hamn och den enda hamnen i Sverige med kapacitet att ta emot de största containerfartygen med direktförbindelse till andra världsdelar. Linjeutbudet är brett, både till länder inom Europa och till andra världsdelar. En stor del av Sveriges import och export går via Göteborgs Hamn. 24 järnvägspendlar och nya trailertåg gör det lätt för företag i hela Sverige att ha en direktförbindelse till Nordens största hamn.