Rekordmånga kryssar till Göteborg

Rekordmånga kryssar till Göteborg

Kryssningsturismen slog nytt rekord i Göteborg i år. Under perioden april till oktober anlöpte 73 fartyg med sammanlagt 110 000 besökare till Göteborg. Totalt genererade kryssningsturismen omkring 60 miljoner kronor till staden i ren turistekonomisk omsättning.

Kryssning är det snabbast växande resesegmentet i världen och det märks i Göteborg. I år har 73 fartyg med totalt 110 000 kryssningsresenärer besökt staden.

-  Det är all-time high, vi har aldrig förr haft så många anlöp. Säsongtoppen nådde vi i maj när vi hade sju anlöp med 12 500 gäster på två dagar. Då var det fullt upp i hamnen, säger Jill Söderwall, kryssningsansvarig på Göteborgs Hamn AB.

Tillsammans med Göteborg & Co har Göteborgs Hamn storsatsat på att marknadsföra sig mot kryssningsrederierna, ett arbete som gett utdelning. Kryssningstrafiken till Göteborg har ökat från 9 anlöp år 2000 till 73 anlöp 2014. Göteborg är nu den andra största kryssningsdestinationen i Sverige, efter Stockholm.

60 miljoner till staden
Den ökande kryssningsturismen är gynnsam för Göteborg. Den genomsnittliga kryssningsturisten spenderar cirka 600 kronor på shopping, restaurangbesök och sightseeing under stoppet i Göteborg. Det innebär cirka 60 miljoner kronor i ren turistekonomisk inkomst för staden.

-  Göteborg är en uppskattad kryssningsdestination. Besökarna tycker om den mysiga atmosfären i staden, de många caféerna och restaurangerna och att det är gångavstånd till det mesta, säger Sara Sundaeus, kryssningsansvarig, Göteborg & Co.

De flesta som kryssar till Göteborg är tyskar, engelsmän och amerikaner. Majoriteten av kryssningsturisterna gästar Göteborg för första gången.

Lika många turister nästa år
Nästa år väntas färre fartyg men nästan lika många besökare. Än så länge är 61 fartyg med strax över 100 000 turister inbokade att anlöpa Göteborgs Hamn under 2015.

-  Vi ser en generell minskning av kryssningsanlöp i hela regionen nästa år. Att vi lyckats locka hit så många som 61 fartyg ser vi som ett kvitto på att vi gör ett gott jobb med att välkomna våra gäster till staden, säger Jill Söderwall.

På torsdag anlöper säsongens sista kryssningsfartyg Göteborgs Hamn. Då kommer Aida Cara med 1200 tyska besökare. Fartyget beräknas komma från Oslo kl. 8:00 på morgonen och avgår mot Köpenhamn kl. 20:00 på kvällen.

Årets största:
Royal Princess. Kom till Göteborg den 14 maj i samband med sin jungfruresa. Fartyget är 330 meter långt och 66 meter högt (lika lång som Eiffeltornet och lika hög som Big Ben).

Årets första:
Aida Cara. anlöpte Göteborgs Hamn den 6 april. Rederiet är också hamnens trognaste, totalt anlöpte Aida Cara och hennes systerfartyg 27 gånger i år.

Antal kryssningsanlöp i Göteborg år 2000-2012:
2000 – 9 anlöp, 3 400 passagerare

2001 – 13 anlöp, 3 600 passagerare

2002 – 5 anlöp, 2 400 passagerare

2003 – 13 anlöp, 5 500 passagerare

2004 – 18 anlöp, 14 200 passagerare

2005 – 20 anlöp, 12 700 passagerare

2006 – 18 anlöp, 11 300 passagerare

2007 – 23 anlöp, 11 400 passagerare

2008 – 18 anlöp, 12 400 passagerare

2009 – 34 anlöp, 36 000 passagerare

2010 – 41 anlöp, 51 700 passagerare

2011 – 52 anlöp, 64 000 passagerare

2012 – 62 anlöp, 70 000 passagerare

2013 – 39 anlöp, 47 000 passagerare

2014 – 73 anlöp, 120 000 passagerare

Göteborg Hamn är Nordens största hamn med 11 000 fartygsanlöp om året. Cirka 30 procent av svensk utrikeshandel går via Göteborgs Hamn och 60 procent av all containertrafik. Göteborgs Hamn är den enda hamnen i Sverige med kapacitet att ta emot världens största containerfartyg och har det bredaste utbudet av fartygslinjer både inom och utanför Europa. 25 tågpendlar med dagliga avgångar gör att företag i hela Sverige och Norge kan ha en miljöklok direktlinje till Nordens största hamn. I Göteborgs Hamn finns terminaler för energi, bilar, roro, containrar och passagerare.