Rekordmånga vill julkryssa till Göteborg

På söndag kommer årets första julkryssare till Göteborgs Hamn – fartyget Amadea med 600 tyskar ombord. Det innebär startskottet för den bästa julsäsongen hittills. Totalt kommer fem kryssningsfartyg med över 6 000 passagerare till Göteborg i december.

December är kanske inte den månad som i första hand förknippas med kryssning. Många hamnar i Norden är dessutom stängda för kryssningsfartyg på grund av vinterrestriktioner, till exempel Stockholm. Men inte Göteborg. Hit kommer allt fler kryssningsturister som vill uppleva Julstaden Göteborg. I år kommer cirka 6 000 personer, att jämföra med 2 200 förra året.

En orsak till ökningen är det aktiva samarbetet mellan Göteborg & Co och Göteborgs Hamn.

– När vi inledde vårt samarbete 2008 hade Göteborg inte en enda julkryssare. Men i takt med att vi intensifierat marknadsföringen av både hamnen och staden har intresset ökat successivt, säger Jill Söderwall, kryssningsansvarig Göteborgs Hamn AB.

Majoriteten av julkryssningsturisterna är engelsmän och tyskar. De besöker jul på Liseberg, ser på Götaplatsens ljusshow, handlar julklappar, åker på rundturer med mera. Faktum är att Julstaden Göteborg är rankad som en av de tio bästa julmarknaderna i Europa (resesajten Travelbites).

Avslutning på rekordår
När julsäsongen är över kan Göteborg se tillbaka på det bästa kryssningsåret någonsin. Totalt har hela 70 fartyg och 84 000 passagerare gästat staden. Förra året kom 52 fartyg och 64 000 passagerare.

­– Vi fick fler anlöp i år än planerat på grund av en lotsstrejk i Oslo, men även utan den hade vi slått rekord, säger Jill Söderwall.

Hälften av gästerna är tyskar, en fjärdedel engelsmän och sju procent amerikaner. En trend under senare år är att även mer långväga resenärer hittar till Göteborg. I år kom till exempel 924 mexikaner, 930 japaner och 1047 kanadensare.

Göteborg står sig bra jämfört med huvudstäderna
När rederierna lägger sina rutter bokas huvudstäderna oftast in först. Därefter bokas kompletterande destinationer in, till exempel Göteborg. I somras genomfördes en undersökning bland kryssningsturisterna för att ta reda på hur Göteborg upplevs jämfört med Oslo, Köpenhamn och Stockholm.

– Andrastäder brukar generellt inte rankas lika högt som huvudstäder, men Göteborg står sig mycket bra i jämförelsen, säger Sara Eriksson, kryssningsansvarig på Göteborg & Co.

Samtliga fyra städer i undersökningen får höga – och ganska liknande omdömen. De starkaste attributen som förknippas med Göteborg är ”lätt att tycka om”, välkomnande, avslappnad, aktiv, fräsch och ungdomlig.

– Undersökningen gav oss bekräftelse på att de värdeord vi använder i marknadsföringen också är så som staden upplevs. Nu ska vi titta närmare på resultatet för att se hur vi kan vässa marknadsföringen ytterligare, säger Sara Eriksson.

För mer information, kontakta Cecilia Carlsson, kommunikationsansvarig Göteborgs Hamn AB, tfn 031-731 22 45, cecilia.carlsson@portgot.se

Fakta: antal kryssningsanlöp i Göteborg år 2000-2012

2 298 GT
180 passagerare

Mest annorlunda
Japan Grace med fartyget Peace Boat. Rederiet är baserat i Japan och drivs som en icke vinstdrivande organisation. De arbetar målmedvetet för mänskliga rättigheter, fred, hållbar utveckling, energiförsörjning och för miljön. På stoppet i Göteborg besöktes bland annat kraftvärmeverket i Sävenäs. 1000 japaner ombord, många från katastrofområdet Fukushima

Lyxigaste
Seabourn Sojourn: 450 passagerare
Silversea, Silver Cloud: 296 passagerare
Inriktningen är luxuös och elegant med huvudmålgrupp förmögna amerikaner i åldrarna 50-55+. Allt är inkluderat ombord.
De erbjuder unika turer och program för sina gäster. På stoppet i Göteborg ingick bland annat luncher på Sjömagasinet samt utflykter till skärgården och Tjolöholms slott.

Fartyg som kom för första gången någonsin
Saga Sapphire
Seabourn Sojourn
Queen Mary II
Star Flyer
Peace Boat
AidaLuna
Oceana
Oriana
Costa Fortuna

Bästa förbättring

Ny terminalbyggnad i Arendal för att förbättra servicen för gäster, besättningar och de som arbetar i land vid anlöpen. Alldeles intill Volvo Museum. Ca 200 kvm stor terminalbyggnad. Ytor för information, souvenirförsäljning, toaletter, lager samt gratis WiFi.

Göteborg Hamn är Nordens största hamn med 11 000 fartygsanlöp om året. En tredjedel av svensk utrikeshandel går via Göteborgs Hamn och 65 procent av all containertrafik. Göteborgs Hamn är den enda hamnen i Sverige med kapacitet att ta emot världens största containerfartyg och har det bredaste utbudet av fartygslinjer både inom och utanför Europa.  26 tågpendlar med dagliga avgångar gör att företag i hela Sverige och Norge kan ha en miljöklok direktlinje till Nordens största hamn. I Göteborgs Hamn finns terminaler för energi, bilar, ro-ro, containrar och passagerare.