Snabbväxande logistikföretag tar över bilterminalen i Göteborgs Hamn

Idag har Göteborgs Hamn AB tecknat ett tioårigt koncessionsavtal med det svenska logistikföretaget Logent AB som ska driva bilterminalen i Göteborgs Hamn – Gothenburg Car Terminal AB.

- Det här stärker vår postion som en viktig spelare för svensk fordonsindustri, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn.

Göteborgs Hamn är Sveriges i särklass största exporthamn för fordon. Förutom bilar skeppas här även svenska exportframgångar som anläggningsmaskiner, lastbilschassin och busschassin. Flera direktlinjer till andra världsdelar gör Göteborg till en nyckelhamn för svensk fordonsindustri.

Många har anmält sitt intresse för att driva Gothenburg Car Terminal och ett tiotal externa operatörer har varit med i processen. Till slut föll valet på Logent AB - ett svenskt logistikföretag med 1 000 anställda som driver både hamnar, kombiterminaler och lager runt om i Sverige och Norge. Bland annat är det Logent som driver stuveriverksamheten i Stockholms Hamnar. Företaget har också startat en yrkeshögskola inom logistik i Göteborg.

- Logent är ett snabbväxande, kunskapsintensivt och nytänkande företag som delar våra visioner. Valet av ett logistikföretag visar tydligt på en modern hamns roll. Vi är en del i logistikkedjan och genom Logent får vi tillgång till många andra delar vilket ger oss stora konkurrensfördelar, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn.

- Göteborgs geografiska läge är oslagbart för att serva hela Skandinavien och Baltikum. Vi vill stärka bilterminalen i Göteborgs Hamn ytterligare i nära samarbete med fordonsindustrin, säger Lars-Göran Ahlberger, vd för Logent.

Bakgrunden till affären är att hamnen delats upp i ett kommunalt hamnbolag och tre separata terminalbolag. Kajer och infrastruktur är liksom tidigare i kommunal ägo och avtalet gäller själva driften av bilterminalen. I oktober teckade hamnen avtal med DFDS Seaways och C.Ports för drift av roro-terminalen och härnäst står containerterminalen på tur i överlåtelseprocessen.

Övertagande i april
När koncessionsavtalet börjar gälla tar Logent över alla kundkontrakt och de 35 anställda. Själva övertagandet sker 4 april. Affärens behöver inte godkännas av Konkurrensverket beroende på dess storlek.

Snurr på bilarna
Fordonshanteringen var det som ökade mest i Göteborgs Hamn förra året – hela 48 procent upp jämfört med 2009. Totalt importerades och exporterades 233 000 bilar och alla kurvor fortsätter att peka uppåt. Fortfarande återstår dock en bit till nivåerna före långkonjunkturen, då över 300 000 bilar passerade hamnen årligen.

Skeppning av bilar och andra fordon till och från andra världsdelar hanteras av Gothenburg Car Terminal, den terminal som nu överlåts. Cirka en tredjedel av hamnens totala bilvolym gick via Gothenburg Car Terminal förra året.  Därtill kommer 12 200 anläggningsmaskiner, chassin, stålenheter och annat tungt gods. 2010 omsatte terminalen 71 miljoner kronor.

För mer information kontakta:
Logent AB: Lars-Göran Ahlberger, VD, 070-875 99 39, eller Michael Arvidsson, marknadschef, 076-897 98 10
Göteborgs Hamn: Sven Hulterström, styrelseordförande, 070-553 62 40, Magnus Kårestedt, VD, 070-566 25 13 eller Cecilia Carlsson, kommunikationsansvarig, 031-731 22 45.

Se presskonferensen på www.portgot.se eller www.logent.se från och med kl 17.00 i eftermiddag.

Fakta Logent
Logent är ett snabbväxande logistikföretag som erbjuder tjänster åt logistikintensiva företag. I tjänsteportföljen finns tjänster så som logistikkonsulttjänster, bemanningslösningar, entreprenad och sitelösningar samt utbildning. Logent bedriver verksamhet inom fyra affärsområden:

Staffing & Site - ansvarar för och driver logistikverksamheter så som lager.
Consulting – traditionell logistikkonsultverksamhet med konsultverksamhet för att bland annat utveckla tredjepartslogistik samt tullkonsulter.
Ports & Terminals – I affärsområdet ingår Logent Stuv AB, som bedriver stuveriverksamhet i Stockholms Hamn och Kombiterminalen i Sundsvall, där Logent driftar terminalen. Det är även inom detta affärsområde som Gothenburg Car Terminal kommer få sin hemvist.
Education -  Här ingår Logistikhögskolan som erbjuder YH-utbildningar och Supply Chain Institute med utbildningar för yrkesverksamma.

Logent finns etablerade på 16 orter i Sverige och Norge, och har ca 1000 anställda. 2011 beräknas Logent omsätta ca 500 miljoner sek.
www.logent.se

Fakta Göteborgs Hamn
Göteborg Hamn är Nordens största hamn och har ett utmärkt geografiskt läge för att nå import- och exportföretag i hela Skandinavien och Östersjöregionen. Göteborg har blivit utsedd till Sveriges bästa logistikläge tio år i rad.
En fjärdedel av all svensk utrikeshandel går via Göteborgs Hamn och 65 procent av all containertrafik. 70 procent av Nordens industri och befolkning ligger inom 50 mil från hamnen.
Göteborgs Hamn är den enda hamnen i Sverige med kapacitet att ta emot världens största containerfartyg och har det bredaste utbudet av fartygslinjer både inom och utanför Europa.
26 tågpendlar med dagliga avgångar gör att företag i hela Sverige och Norge kan ha en miljöklok direktlinje till Nordens största hamn. I Göteborgs Hamn finns terminaler för olja, bilar, ro-ro, containrar och passagerare.
www.portgot.se