Stabil återhämtning i Nordens största hamn

Återhämtningen från de minskade godsvolymerna 2009 fortsätter. Första halvåret visar på ökad hantering av både containrar och ro/ro-enheter. Bilsegmentet ökade kraftigast med nära 70 procent.

Under våren visade svensk ekonomi flera tecken på återhämtning – en återhämtning som också synts tydligt i Göteborgs Hamn under första halvåret.

– Den positiva utveckling vi noterade under årets första tertial håller som förutspått i sig och halvårsresultatet visar fortsatt på ökade godsvolymer i hamnen, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn Port Authority.

Störst ökning visar bilsegmentet vilket ökat med nära 70 procent sett till samma period 2009. Under årets sex första månader hanterades nära 116 000 bilar i Göteborgs Hamn.

– Fortsätter utvecklingen i samma takt kommer vi att nå helårsvolymerna för 2009 redan under årets tredje kvartal, säger Magnus Kårestedt.

Även flödet av containrar har ökat. Under första halvåret hanterades drygt 443 500 TEUs, vilket är en ökning med 12 procent sett till första halvåret 2009. I och med denna ökning överstigs 2008 års goda halvårsvolymer.

Ungefär hälften av alla containrar till eller från Göteborgs Hamn transporteras idag på järnväg. Mängden järnvägstransporter uppgick under första halvåret till nära 177 000 TEU.

Hanteringen av rullande gods (ro/ro-enheter) ökade procentuellt i nästan lika stor utsträckning som containerhanteringen. Under årets första halvår hanterades över 276 000 ro/ro-enheter som sett till samma period föregående år är en ökning med 10 procent. Inom ro/ro-segmentet var konjunktur-nedgången kraftigare och man är trots uppgången inte uppe i 2008 års volymer.

Göteborgs Hamn är Nordens mest betydelsefulla allmänna oljehamn och omsätter årligen cirka 22 miljoner ton råolja, oljeprodukter och kemikalier. Under årets första halvår hanterads drygt 11 miljoner ton olja i hamnen vilket är i nivå med första halvåret 2009.

För mer information, kontakta Eva Jonasson, pressansvarig Göteborgs Hamn, tel +46 31 731 22 45.