Storinvestering i ny kaj klar

Nu är nybyggnationen av 900 meter kaj i Göteborgs Hamn klar. Kajen blev färdig tre månader före tidplan tack vare ett nära samarbete mellan Göteborgs Hamn, terminaloperatören APM Terminals Gothenburg och entreprenörerna. Göteborgs Hamn AB har satsat 450 miljoner kronor i den nya kajen.

För tre år sedan påbörjades arbetet med att bygga 900 meter ny kaj i containerterminalen i Skandinaviens största hamn. Nu är kajen klar och redo att ta emot världshavens stora containerfartyg. Göteborgs Hamn AB har satsat 450 miljoner kronor i den nya kajen.

—Nu har vi en stark och hållbar kaj på plats i containerterminalen. Kajen kommer att hålla upp emot hundra år, säger Mats Ransgård, projektledare, Göteborgs Hamn AB.

Kajen klar före tidplan
Nybyggnationen av kajen har genomförts av Göteborgs Hamn AB i partnering* med Skanska Grundläggning AB, Skanska Väg och Anläggning AB och Sweco. I projektet har även Wickensbergs Byggadministration AB, COWI och containerterminalens operatör APM Terminals Gothenburg varit involverade.

—Det har varit ett stort projekt med många inblandade. Tack vare att vi jobbat med arbetsformen partnering har vi kunnat hantera utmaningar på ett bra sätt, vilket lett till att vi blivit klara tre månader före tidplan, säger Mats Ransgård.

Avtalet mellan Göteborgs Hamn AB och Skanska Grundläggning AB innehöll en rörlig del. Nu när det står klart att projektet blir klart tre månader före tidplan får parterna dela på 8 miljoner kronor.

Kajen förstärkt och förberedd för land-el
Hela kajen revs tills bara den grundläggande pålningen återstod. Sedan byggdes en ny kaj upp med 30-40 cm betongplatta. Kajen är förstärkt så att även denna del av hamnen kan klara super post panamax-kranar, världens största kranar för att lasta och lossa containrar.

Kajen är också förberedd för landel. Det innebär att fartyg som ligger vid kaj kan stänga av hjälpmotorerna och istället drivas av el från land. Elanslutning innebär stora miljövinster för luftkvalitet och för arbetsmiljön ombord. Totalt 11 sådana elanslutningar kan uppföras på kajen.

Först i Sverige med rostfritt stål
Som en del av ett forskningsprojekt tillsammans med Swerea Kimab är dessutom är hundra meter av kajen är uppbyggd i rostfritt stål. Rostfritt stål kostar mer men håller längre, det har upp till tre gånger så lång livslängd som det stål man traditionellt bygger kajer med. Göteborgs Hamn är första svenska hamn att anlägga en kaj med armeringsjärn i rostfritt stål.

* Partnering innebär att beställaren genomför projektet i ett mycket öppet samarbete med övriga aktörer såsom entreprenör och konsult. Aktörerna redan innan överens om, inte bara tekniska lösningar, utan också risker och vinstpåslag. Blir vinsten högre eller lägre, delar projektets aktörer på både vinst eller förlust enligt en överenskommen modell.

För mer information, kontakta Cecilia Carlsson, kommunikationschef Göteborgs Hamn AB, tfn 031-368 75 45, mobil tfn 0705-08 66 32.

Göteborg Hamn är Nordens största hamn. Cirka 30 procent av svensk utrikeshandel går via Göteborgs Hamn och 60 procent av all containertrafik. Göteborgs Hamn är den enda hamnen i Sverige med kapacitet att ta emot världens största containerfartyg och har det bredaste utbudet av fartygslinjer både inom och utanför Europa. 25 tågpendlar med dagliga avgångar gör att företag i hela Sverige och Norge kan ha en miljöklok direktlinje till Nordens största hamn. I Göteborgs Hamn finns terminaler för energi, bilar, roro, containrar och passagerare.