Sveriges största vindkraftverk tar sjövägen till Göteborgs Hamn

På Risholmen i Göteborgs hamninlopp byggs just nu Sveriges mest kraftfulla vindkraftverk. Grunden är gjuten och delarna till vindkraftverket levereras till Göteborgs Hamn på söndag. Det nya vindkraftverket kommer att kunna producera 15 miljoner kilowattimmar årligen, fem gånger mer än ett vanligt vindkraftverk.

Just nu är Abis Shipping Companys fartyg Abis Belfast på väg mot Sverige med delarna till Sveriges största vindkraftverk. Vindkraftsverkets 85 meter höga torn och maskinhus som fraktas på fartyget väger totalt 600 ton. Båtfärden har gått från Bremerhaven i Tyskland där tornets delar lastades på fartyget, via Verdal Hamn i Norge där maskinhuset lastades, till Göteborgs Hamn.

Lasten lossas vid kaj 815 på Risholmen, i närheten av den plats där vindkraftverket ska stå. Roterbladet anländer senare i veckan från Brasilien. Väl på plats blir det 145 meter höga kraftverket Göteborgs högsta punkt.

Göteborgs Hamn äger tillsammans med energiföretaget St 1 fastigheten på Risholmens södra spets där det rekordstora vindkraftverket ska stå. Ett tioårigt arrendeavtal reglerar markanvändningen.

-      Det är ett naturligt steg för oss att upplåta mark för den här satsningen. Det ligger i linje med vårt eget hållbarhetsarbete. All el som vi själva förbrukar är miljömärkt och den el som förbrukas när fartyg ansluter sig vid kaj kommer från befintliga vindkraftverk i hamninloppet, säger Magnus Kårestedt, VD på Göteborgs Hamn AB.

Det rekordstora vindkraftverket har kapacitet att producera 15 miljoner kilowattimmar per år, vilket är fem gånger mer än ett vindkraftverk av standardmått. Det innebär att vindkraftverket genererar ström som motsvarar vad som behövs för att värma upp 3 000 medelstora villor.

Vindkraftverket beräknas stå klart den 16 december. Bakom satsningen står Göteborg Wind Lab - Göteborg Energis nya forskningscentrum för vindkraft och energiproduktionsteknik, SKF, som levererar delar till vindkraftverket, och Chalmers som kommer forska kring vindkraftsteknik. Leverantör är General Electrics.

Göteborg Hamn är Nordens största hamn med 11 000 fartygsanlöp om året. En tredjedel av svensk utrikeshandel går via Göteborgs Hamn och 65 procent av all containertrafik. Göteborgs Hamn är den enda hamnen i Sverige med kapacitet att ta emot världens största containerfartyg och har det bredaste utbudet av fartygslinjer både inom och utanför Europa.  26 tågpendlar med dagliga avgångar gör att företag i hela Sverige och Norge kan ha en miljöklok direktlinje till Nordens största hamn. I Göteborgs Hamn finns terminaler för olja, bilar, ro-ro, containrar och passagerare.