Tusen japaner till Göteborg med fredsbåt

Tusen japaner till Göteborg med fredsbåt

På måndag kommer ett annorlunda kryssningsfartyg till Göteborgs Hamn. Det är japanska Peace Boat som gör ett stopp under sin hundra dagars världsomsegling. Syftet med resan är att sprida budskap om fred, mänskliga rättigheter och hållbar utveckling.

Information om pressträff finns längst ned i pressmeddelandet.

Ombord på Peace Boat finns cirka 1000 passagerare, de flesta japaner. Flera kommer från katastrofområdet Fukushima. Under besöket i Göteborg kommer de att göra studiebesök och delta på föreläsningar med hållbarhetsfokus. På programmet står bland annat besök på Renovas avfallsvärmeverk i Sävenäs samt miljöutställningen Ekocentrum vid Chalmers.

–  Det är roligt att även lite mer annorlunda kryssningsfartyg hittar till Göteborg nu, med passagerare ombord som har speciella önskemål om aktiviteter i land. Göteborg & Co kan, tack vare projektet Green Gothenburg*, erbjuda ett skräddarsytt program som jag tror kommer att imponera, säger Jill Söderwall, kryssningsansvarig på Göteborgs Hamn AB.

Peace Boat startade sin jordenruntresa den 8 maj i Yokohama, Japan. Innan stoppet i Göteborg har fartyget varit i Le Havre i Frankrike och nästa stopp blir Reykjavik. Därefter går resan vidare till Centralamerika innan det är dags att återvända till Japan.

Peace Boat är ett av 70 kryssningsfartyg som kommer till Göteborgs Hamn i år, vilket är nytt rekord. Ökningen beror dels på att Göteborgs Hamn AB och Göteborg & Co samarbetat för att marknadsföra Göteborg som en attraktiv kryssningsdestination, dels på att kryssning blivit ett allt mer populärt sätt att semestra på. Just i år har Göteborg dessutom fått sju extra anlöp på grund av en lotsstrejk i Oslo.

Pressträff ombord på Peace Boat den 25 juni

Den 25 juni kl 15.30-16.30 hålls en pressträff ombord på Peace Boat. Då kommer bland annat en kvinna från Fukushima att berätta om sina upplevelser.

Anmälan måste göras senast den 22 juni kl 17.00 till Yuko Oaku, e-post: yukooaku@peaceboat.gr.jp, tel 0769-255 217. Ange ditt fullständiga namn och personnummer. Medtag legitimation på pressträffen.

Plats: Arendal, kaj 751/752.

För frågor om pressträffen, kontakta Chieko Azuma , e-post: chieko-a@peaceboat.gr.jp, Peace Boat International Coordinator .

Här kan du läsa mer om Peace Boat.

*Här kan du läsa mer om projektet Green Gothenburg.

Fakta: antal kryssningsanlöp i Göteborg år 2000-2012

2000 – 9 anlöp, 3 400 passagerare

2001 – 13 anlöp, 3 600 passagerare

2002 – 5 anlöp, 2 400 passagerare

2003  – 13 anlöp, 5 500 passagerare

2004 – 18 anlöp, 14 200 passagerare

2005 – 20 anlöp,  12 700 passagerare

2006 –18 anlöp, 11 300 passagerare

2007 – 23 anlöp , 11 400 passagerare

2008 – 18 anlöp, 12 400 passagerare

2009 – 34 anlöp, 36 000 passagerare

2010 – 41 anlöp, 51 700 passagerare

2011 – 52 anlöp, 64 000 passagerare

2012 – 70 anlöp, 90 000 passagerare

För mer information, kontakta Cecilia Carlsson, kommunikationsansvarig Göteborgs Hamn AB, tfn 031-731 22 45.

Göteborg Hamn är Nordens största hamn med 11 000 fartygsanlöp om året. En tredjedel av svensk utrikeshandel går via Göteborgs Hamn och 60 procent av all containertrafik. Göteborgs Hamn är den enda hamnen i Sverige med kapacitet att ta emot världens största containerfartyg och har det bredaste utbudet av fartygslinjer både inom och utanför Europa.  25 tågpendlar med dagliga avgångar gör att företag i hela Sverige och Norge kan ha en miljöklok direktlinje till Nordens största hamn. I Göteborgs Hamn finns terminaler för olja, bilar, ro-ro, containrar och passagerare.