Välkommen på presskonferens: Vem tar över bilterminalen i Göteborgs Hamn?

Välkommen på presskonferens: Vem tar över bilterminalen i Göteborgs Hamn?

Idag blir det klart vem som tar över driften i Göteborgs Hamns bilterminal - Gothenburg Car Terminal. Ett tioårigt koncessionsavtal tecknas idag. Välkommen att träffa den nya operatören på en presskonferens i Göteborgs Hamn.

- Det har varit ett stort intresse för att driva Gothenburg Car Terminal och hård konkurrens i processen men till slut föll ändå valet på det här snabbväxande, kunskapsintensiva och nytänkande företaget, säger Magnus Kårestedt, vd Göteborgs Hamn.

Göteborgs Hamn är landets i särklass största exporthamn för bilar, men också för andra svenska exportframgångar som anläggningsmaskiner, lastbils- och busschassin. Fordon var det godsslag som ökade mest under förra året – hela 48 procent jämfört med året tidigare. Gothenburg Car Terminal hanterar bilar och övriga fordon som skeppas till och från andra världsdelar medan Europahandeln sker via hamnens roro-terminal.

­Presskonferens 16 februari kl 13.30.
Mer information och kommentarer får du på en presskonferens där Sven Hulterström, styrelseordförande Göteborgs Hamn, samt vd:n för den nya operatören berättar mer om överlåtelsen och vad den innebär för Göteborgs Hamn.

När: Idag, 16 februari, kl 13.30.

Var: Göteborgs Hamn, Sydatlanten 10, lokal Bryggan.

Kl 14.30 avgår en guidad presstur in i bilterminalen. Avstigning för fotografering på ett par ställen.

Ingen föranmälan krävs.

Gothenburg Car Terminal andra terminalen som får ny operatör
Bakgrunden till affären är att hamnen för ett år sedan delades upp i ett kommunalt hamnbolag och tre separata terminalbolag. Först ut med att teckna avtal var hamnens roro-terminal. I oktober blev det klart att DFDS Seaways och C.Ports tar över driften så snart godkännande av konkurrensmyndighet är klar. Efter bilterminalen är det containerterminalen som står på tur i överlåtelseprocessen.

För mer information Cecilia Carlsson, kommunikationsansvarig Göteborgs Hamn, 031-731 22 45.