Foto: Kalle Sanner

2017 var ett välbesökt år på Göteborgs konstmuseum

När verksamhetsåret 2017 summeras visar besökssiffror att de satsningar som gjorts för att locka fler och nya besökare till utställningar och pedagogiska aktiviteter gett gott resultat. Antalet besökare till Göteborgs konstmuseum ökar med 23% jämfört med föregående år.

På Göteborgs konstmuseums ryms både historiska och samtida perspektiv. 2017 är ett utmärkt exempel på hur museet arbetat med ett varierat utställningsprogram för att skapa förutsättningar för ökad kunskap och upplevelse. Året inleddes med utställningen Tove Jansson – Lusten att skapa och leva där en stor satsning gjordes för målgruppen barn och unga. Under våren invigdes utställningen Rembrandts Batavernas trohetsed där Rembrandt van Rijns mästerverk Batavernas trohetsed till Claudius Civils visas i sällskap med museets samling av holländsk guldålder. Höstens mest uppmärksammade utställning var Girls, Girls, Girls med den samtida fotokonstnären Julia Peirone som arbetar med frågor kring identitet och fotografisk bild. De sistnämnda utställningarna pågår båda in på 2018 och väntas fortsatt locka många besökare.

–Museet har haft ett mycket välbesökt år och det syns i den kraftigt förbättrade besöksstatistiken för 2017 då besökarantalet ökat med 23% jämfört med föregående år, säger Anna Hyltze t.f. museichef på Göteborgs konstmuseum. Museet har lockat många förstagångsbesökare och det stora utbudet av pedagogiska aktiviteter har bidragit till ett ökat engagemang hos publiken. Både besökarsiffror och publikundersökningar visar att besökarna ger högt betyg till såväl utställningar som aktiviteter.

Den utställning som lockade flest besökare under året var Lusten att skapa och leva med Tove Jansson. Till utställningen gjorde Göteborgs konstmuseum sin hitintills största pedagogiska satsning med målsättning att öka dialogen med publiken. Tack vare stöd från Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur kunde ett omfattande utbud av språkvärdskap, workshops, visningar, föreläsningar, museilektioner och lärarhandledning genomföras för att involvera fler och nya besökare.

Utställningen besöktes av 52 430 personer varav 20 626 barn och unga (upp till 25 år). Mer än en fjärdedel av besökarna deltog i en pedagogisk aktivitet och 22% besökte Göteborgs konstmuseum för första gången. 95% av besökarna tyckte att utställningen uppfyllde eller överträffade deras förväntningar.

Under året visades även två utställningar med utgångspunkt i museets samling: Stadslandskap - fragment, minnen, visioner samt Någon sorts kunskap - Nya verk i samlingen. Utöver Tove Jansson-utställningen var besökarantalet för samtliga tillfälliga utställningar och samlingen också väldigt höga. Totalt gjordes 53 331 besök med museernas årsbiljett vilket är cirka 12 000 fler än 2016.

Utanför Sveriges gränser har museet fått stor uppmärksamhet med ett flertal internationella utlån. Utställningen Women Artists in Paris, 1850─1900 i USA hör till ett av de mer intressanta projekten där två verk av Hanna Pauli samt ett verk av Harriet Backer ingår. Utställningen visas på tre platser i USA och lyfter bl a Paulis konstnärskap som hitintills varit okänt för den bredare amerikanska publiken. Även verket Den sjuka flickan av Edvard Munch har väckt stort intresse när det visats på SFMOMA i San Francisco samt Metropolitan Museum of Art i New York i en större presentation av konstnären.

Besöksstatistik Göteborgs konstmuseum 2017

248 879 besökare 2017 (202 880 besökare 2016) dvs 45 999 fler besökare 2016
44 216 barn och unga (33 956 barn och unga 2016)

Helene Karlsson, Kommunikatör
031-368 35 07, helene.karlsson@kultur.goteborg.se

Anna Hyltze, Curator och Tf Museichef
031-368 35 20, anna.hyltze@kultur.goteborg.se

Göteborgs konstmuseum har en av norra Europas främsta konstsamlingar. Denna sträcker sig från 1400-talet fram till idag med betydande verk inom både nordisk och internationell konst. Förutom samlingen erbjuder museet utställningar, familjeaktiviteter, föreläsningar, workshops och visningar. Här finns restaurang samt en välsorterad museibutik. Samlingen omfattar omkring 70 000 verk och museet har ca 250 000 besökare årligen.

Malin Opperud

Presskontakt Kommunikatör och presskontakt 031-368 35 28