Eric Magassa, en av årets mottagare av Stenastiftelsens kulturstipendium inom bild och form. Foto: Peter Claesson

Eric Magassa och Jelizaveta Suska. Stenastiftelsens kulturstipendium 2022

Färgrika bildkollage som öppnar dörrar till minnen och städer möter bärbara glaciärer i mörka koncentrerade rum. Göteborgs konstmuseum och Stenastiftelsen avslutar utställningsåret 2022 med att uppmärksamma två särpräglade konstnärskap med stark internationell förankring. Välkommen till pressvisning torsdagen 1 december 2022.

Den 3 december 2022 öppnar en utställning på Göteborgs konstmuseum med konstnärerna Eric Magassa och Jelizaveta Suska, två av årets sex mottagare av Stenastiftelsens kulturstipendium 2022.

ERIC MAGASSA (f 1972) är en Göteborgsbaserad mångdisciplinär konstnär utbildad i London och New York. Han arbetar huvudsakligen med kollage, fotografi, installationer och musik. I sina verk undersöker han teman som utanförskap, identitet och historieskrivning. Magassa finns representerad på Göteborgs konstmuseum och Moderna Museet. Han deltar regelbundet i utställningar i Sverige och internationellt.

– Eric Magassa intresserar sig i hög grad för hur berättelser kan undgå glömska, hur röster kan aktiveras och rum kan vridas. Ett spår som han alltid arbetat med är den fotografiska bilden och i utställningen fördjupar han sig i detta genom helt nya verk, undersökningar av familjealbum och manipulationer av digitala arkiv, berättar Johan Sjöström, intendent vid Göteborgs konstmuseum och curator för utställningen.

Jelizaveta Suska, mottagare av Stenastiftelsens kulturstipendium 2022 inom bild och form. Foto: Peter Claesson.

JELIZAVETA SUSKA (f 1989 i Lettland) utbildades i Japan, Tyskland och på Högskolan för Design och Konsthantverk (HDK). Hon arbetar med smycken, ett slags bärbara skulpturer som påminner om geologiska fynd, fragment av glaciärer eller landskap i miniatyr. Metoden baseras på ett experimentellt utforskande av material, bl a titan, guld och krossad marmor. Jelizaveta Suska bor och arbetar i Göteborg. Hon finns representerad på Nationalmuseum och i internationella samlingar och har återkommande utställningar i Sverige och utlandet.

– Jelizaveta Suska tillhör en ny generation internationella konstnärer som ifrågasätter var gränserna går mellan konst, hantverk och formgivning. Hennes metod att med både kunskap och nyfikenhet sammanfoga vitt skilda material såsom t ex magmasand, polymerplast och bärnsten bryter ny mark för hur smycken kan formas, bäras och se ut idag, säger Johan Sjöström.

Viktig samarbetspartner

Stenastiftelsen är en viktig aktör i västsvenskt kulturliv som ger en unik chans till nyproduktion och synlighet för konstnärer. I år erhåller sex kulturutövare 300 000 kr vardera som syftar till att stimulera vidareutveckling. Sedan 1996 har stiftelsen delat ut 161 utbildningsstipendier till talangfulla personer som arbetar med bland annat konst, musik, teater, dans, litteratur, design och scenografi. Vidare har stiftelsen lämnat bidrag till många olika forsknings- och kulturprojekt.

– Stenastiftelsen är en av Göteborgs konstmuseums viktigaste samarbetspartners och under åren har vår publik fått ta del av många stora och framgångsrika satsningar och utställningar som möjliggjorts genom generösa donationer från stiftelsen. Stipendiet uppmuntrar nyskapande och den här utställningen låter konstnärerna prova nya former för att ställa ut sin konst, vilket gör att det blir en lite extra spännande upplevelse för besökarna, säger Patrik Steorn, museichef vid Göteborgs konstmuseum.

I anslutning till utställningen produceras även en omfångsrik katalog med längre personliga intervjuer och ett rikt bildmaterial för årets samtliga kulturstipendiater. Korta informationsfilmer med alla stipendiater visas i utställningen och ger ytterligare möjlighet till fördjupning.

Stipendiemotiveringarna lyder:

Konstnären Eric Magassa
Eric Magassa utforskar avstånd, platser och röster i sitt konstnärliga arbete. Ofta intresserar han sig för människans sätt att vara i moderniteten och att äga sin historia. Förlust av identitet, språk och kultur, liksom erfarenheter av urbanitet och exil blir raster att tolka verkligheten genom.

Med vibrerande kollage, målningar, fotografier och skulpturer bjuds betraktaren in till Eric Magassas universum, som kombinerar lekfull abstraktion med reflektioner över rumsliga förutsättningar och noggranna kartläggningar av material, geografi och minne.

För ett konstnärskap som med vemod och eufori visar på bildens färdvägar och dess musikaliska dimensioner tilldelas Eric Magassa stipendium för 2022 från Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

Konstnären Jelizaveta Suska
Jelizaveta Suska använder sten, plastmaterial, guld och bärnsten till att forma suggestiva smycken. I objekt som kan leda tankarna till meteoriter eller arkeologiska fynd omsluter matta, skrovliga ytor minnen och hemligheter.

Anspråkslösa till formatet överraskar smyckena genom sitt sätt att skapa dramatiska bilder och associationer. En sällsam, utåtriktad spänning uppstår i de hårt koncentrerade verken. Likt en modern alkemist lockar konstnären fram något värdefullt och fantastiskt ur oväntade materialkombinationer.

För ett konstnärskap som med poetiska perspektivförskjutningar låter oss se det stora i det lilla tilldelas Jelizaveta Suska stipendium för 2022 från Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

PRESSVISNING

Torsdagen den 1 december 2022, kl 11.00, Stenahallen, Göteborgs konstmuseum. Konstnärerna kommer att vara på plats och är tillgängliga för intervjuer. Vänligen anmäl ditt deltagande senast måndag 28 november 2022 till Pnina Yavari Molin, pnina.molin@kultur.goteborg.se

VERNISSAGE

Utställningen öppnar lördagen den 3 december 2022, kl 14.00. Museichef Patrik Steorn hälsar välkommen och Stenastiftelsens ordförande Madeleine Olsson Eriksson inviger.

ÅRETS MOTTAGARE STENASTIFTELSENS KULTURSTIPENDIUM

Dansaren och koreografen Zerjon Abebe