Ashkan Ghods, Mia Höglund Melin, Johan Friberg, Emil Ljungestig, Marta Andersson-Larson, Carina M Johansson och Hans Brorson i Bad Roads. Foto: Ola Kjelbye

Berättelser om livet i skuggan av ett krig – Sverigepremiär för Bad Roads

När regissören Tamara Trunova nu sätter upp Natalka Vorozjbyts flerfaldigt prisade pjäs Bad Roads för tredje gången skapar hon en starkt visuell, suggestiv och förhöjd föreställning. Här låter hon var och en av de sex berättelserna, som är hämtade ur verkligheten, ta plats i en scenografi långt bort från skyttegravarna. Sverigepremiär den 15 mars på Studion.

Krig tar aldrig slut. Det pågår alltid någon annanstans. Jag tror att teatern verkligen är väsentlig i krigs- och efterkrigstider. Och att prata om kriget utanför krigszonen är dubbelt så viktigt, säger regissören Tamara Trunova.

En ung journalist beger sig till östra Ukraina och blir kär i en soldat som hon också är rädd för. Några tonåringar förväntar sig presenter i utbyte mot sex. En rektor blir trakasserad vid en vägbom. En flicka får betala dyrt för en överkörd höna, en sjukvårdare har sin älskares kropp i bilens baklucka.

Berättelserna i Bad Roads handlar om människor i ett ingenmansland där det inte längre finns gott eller ont och där gränsen mellan offer och förövare suddats ut.

Den flerfaldigt prisade Bad Roads hade urpremiär på Royal Court Theatre i London 2017 och har även spelats i bland annat Ukraina, Tyskland, Schweiz, Litauen och i Kanada. Den har också blivit film (2020) i regi av Natalka Vorozjbyt.

Tamara Trunova är utbildad i regi vid Kyjivs nationella universitet för teater, film och tv. Sedan 2019 är hon chefsregissör på Left Bank Theatre i Kyjiv. Trunova har vunnit en lång rad priser för sin regi, bland annat för Bad Roads. 2022 belönades hon med Ukrainas största kulturpris Shevchenko National Prize i kategorin ”teaterkonst”.

I samband med premiären den 15 mars anordnar Göteborg Stadsteater Salong: Ukrainsk dramatik, ett evenemang som ingår i Stadsteatern+. Här samtalar översättaren Mikael Nydahl med dramatikern Natalka Vorozjbyt, som har skrivit Bad Roads. Läs mer här.

På initiativ från ensemblen spelas även en stödföreställning den 14 april där alla biljettintäkter oavkortat går till det krigsdrabbade Ukraina. Läs mer om stödföreställningen här.

Översättningen är gjord av ovan nämna Mikael Nydahl inom ramen för Rikstolvans Ukraina-projekt med samlingsnamnet Ukrainian Contemporary Drama Archive (UCDA).

För pressbilder, se här.

Läs mer om föreställningen här.

Bad Roads
Sverigepremiär 15 mars på Studion
Av: Natalka Vorozjbyt
Översättning: Mikael Nydahl