Inbjudan till pressvisning av "Stjärnan över Lappland på Nya Studion"

Välkomna på pressvisning av Stjärnan över Lappland den 3 april kl 14-15 på Göteborgs Stadsteater, Nya Studion. Samling i Biljettkassan ca 13.50. Elisabeth Frick och ensemblen visar ca 20 minuter ur föreställningen. OSA till elin.hogberg@stadsteatern.goteborg.se (031 708 71 14) senast 30/3. Välkomna! Pressinformation från Göteborgs Stadsteater: "En blank framsida och en sjaskig baksida." Egentligen är det en bit av dekoren som beskrivs, men beskrivningen skulle lika gärna kunna gälla en av Staffan Göthes rollfigurer i pjäsen Stjärnan över Lappland. Regissören Elisabeth Frick talar med smittande entusiasm och inlevelse på kollationeringen. I Göteborgs Stadsteaters lilla repsal sitter ensemblen; Henric Holmberg, Anna Bjelkerud och Fredrik Evers tillsammans med alla andra som skall arbeta med uppsättningen. Pjäsen är skriven för ca två år sedan men har bara satts upp en gång tidigare. Fredag 13 april har den premiär på Nya Studion. Staffan Göthe ser med klarsynt blick på vår svenska nutid. Med Stjärnan över Lappland gör han ännu ett skruvat men träffsäkert porträtt av oss och vår svenska vardag. I Stjärnan över Lappland raggar designsamordnaren (Henric Holmberg) upp kocken Helge (Fredrik Evers)och blir blixtförälskad. Kocken lever med ihop Desirée (Anna Bjelkerud) som driver både tatuerarverkstad. De lever på resterna av stylade maträtter, drivna till ruinens brant av hans spelberoende. Desirée längtar tillbaka till sitt gamla spännande liv, fyllt av bodyart och performance. Designsamordnaren vill rädda dem båda och har ett förslag som är lukrativt men som kanske inte riktigt håller sig inom lagens ramar. Elisabeth Frick: ”- Pjäsen handlar om människor med och utan pengar. De vill framstå som nåt finare än de är – -glänsa som stjärnor– men alla har sin sjaskiga baksida, en baksida som de vill dölja och därför ljuger både för sig själva och för varann. I botten ligger som alltid längtan efter kärlek. Elisabeth liknar Staffans Göthes rollfigurer vid Fellinis: -De är mycket komplexa: de är äkta, har temperament och är fulla av känslor, humor och allvar. Jag tycker Staffan har en uppriktig och kärleksfull känsla för människors särdrag, utan cynism eller sentimentalitet. ” Premiär fredag 13 april 2007, Nya Studion AV Staffan Göthe MED Anna Bjelkerud, Fredrik Evers, Henric Holmberg REGI Elisabeth Frick SCENOGRAFI & KOSTYM Marika Feïnsilber LJUS Mikael Seidemo LJUD Jesper Lindell DRAMATURG Nadja Gabay MASK Gunnar Lundgren ELISABETH FRICK Regissör. Fick sitt genombrott med West Side Story på Musikteatergruppen Oktober 1993. Har sedan arbetat på bland annat Stockholms Stadsteater, Upsala Stadsteatear och Unga Riks/Riksteatern. På Unga Riks regisserade hon den stora succén Malla handlar. Senast var hon aktuell med Ruttet – ett prinsessliv på Dramaten. Hösten 2006 är hon åter aktuell på Riksteatern, med Drottningen och Kocken. Hon har tidigare med stor framgång regisserat flera av Staffan Göthes texter. Bland dem La strada del’Amore och Den feruktansvärda Smällen, Teater Västernorrland och Ruben Pottas Eländiga Salonger, Unga Riks. Våren 2007 kommer Elisabeth Frick att regissera Stjärnan över Lappland av ovan nämnde dramatiker på Göteborgs Stadsteater, Studion. För ytterligare information eller bokning av intervju, vänligen kontakta marknadsavdelningen på Göteborgs Stadsteater. http://www.stadsteatern.goteborg.se Elin Högberg phone:+46 (0)31- 708 71 14 elin.hogberg@stadsteatern.goteborg.se Ulrika Sonn, marknadschef phone:+46 (0)31- 708 70 11 ulrika.sonn@stadsteatern.goteborg.se