På bilden:  Hanne Mathisen Haga, Misagh Sharifian, Magdi Saleh. Foto Ola Kjelbye.
På bilden: Hanne Mathisen Haga, Misagh Sharifian, Magdi Saleh. Foto Ola Kjelbye.

Om en ung mans väg från Göteborg till kriget i Syrien – urpremiär för Jihadisten

Onsdag 22 mars är det premiär för Jihadisten, en pjäs som ställer frågor om vad som får unga människor att lämna det trygga Välfärdssverige och välja att delta i ett blodigt krig i en annan del av världen – för att slåss för ett totalitärt samhälle. Jihadisten regisseras av Johan Gry.

I Jihadisten får publiken följa Ilias på hans väg och får vara med när han träffar familjen, flickvännen, kompisarna, handläggaren på arbetsförmedlingen och imamen.

– Pjäsen beskriver hur segregation, utanförskap och en känsla av meningslöshet kan utgöra en grund för att välja att ansluta sig till sammanhang som erbjuder de enkla svaren på existentiella frågor och skänker en känsla av trygg gemenskap. Vi försöker förstå hur det är möjligt utan att på något sätt försvara sådana beslut, säger Johan Gry, som också är en av manusförfattarna.

För manus står, förutom Johan Gry, som är skådespelare och regissör på Göteborgs Stadsteater, Joel Nordström, som är dramatiker och dramaturg på teatern, och Wahid Setihesh, som bland annat arbetar med att stärka ungdomar i Göteborgs ytterkantsområden med hjälp av drama och teater.

Wahid Setihesh är uppvuxen i Angered.
– Jag känner människor som valt att åka till Syrien och jag frågar mig varför de och inte jag? Vi som har haft exakt samma förutsättningar, samma typ av uppväxt. Det finns alltid en historia bakom varje människas val.

Inför premiären har Wahid varit ute i skolorna och pratat om pjäsen.
– Men framför allt erbjuder jag mig att komma tillbaka och samtala och diskutera runt ämnet och pjäsen. Jag märker att det finns ett jättestort intresse och inte minst ett behov av detta som är så komplext.

Varje föreställning följs av ett samtal med inbjudna gäster.

Mer information om Jihadisten här.
Pressbilder finns här.

Jihadisten