I förgrunden de båda pristagarna Abbie Richard och Eliot Higgins. Dessutom Christer Sturmark, Christofer Ahlqvist och Åsa Wikforss. Alla medverkar under helkvällen om journalistik i demokratins tjänst.

Om journalistik i demokratins tjänst – en helkväll på Stora Scen med pristagarna i WIN WIN Award

WIN WIN Award, ett av världens främsta och största hållbarhetspris, uppmärksammar årets pristagare Eliot Higgins och Abbie Richards med en helkväll på Göteborgs Stadsteater den 19 oktober. Med på scen är också filosofen och akademiledamoten Åsa Wikforss och Göteborgs-Postens chefredaktör Christofer Ahlqvist. Samtalet hålls på engelska och leds av Christer Sturmark, vd för bokförlaget Fri Tanke.

– Behovet av äkta nyheter och kunskap om samhället har kanske aldrig varit större än idag. De båda pristagarna har stått för fantastiska bedrifter och det är med stor förväntan vi ser fram emot den här kvällen och ett inspirerande samtal om vad som görs och kan göras i kampen mot desinformation, säger Sara Larsson, verksamhetschef för WIN WIN Gothenburg Sustainability Award.

För musiken under kvällen står delar av orkestern från Stadsteaterns uppsättning Monicas vals som spelar musik ur Monica Zetterlunds repertoar.

Sedan år 2000 har WIN WIN Gothenburg Sustainability Award belönat framstående gärningar över hela jorden, till förmån för människan, naturen och vår gemensamma framtid. Tidigare pristagare är bland andra Kofi Annan, Gro Harlem Brundtland och Al Gore. Prissumman är 1 miljon kronor.

Årets pristagare Eliot Higgins är grundare av och ledare för Bellingcat, en internationell grupp grävande journalister som gjort banbrytande insatser inom journalistiken för att bekämpa desinformation. Han tilldelas priset för sin kamp mot antidemokratiska krafter. Läs mer om pristagaren här.

Årets WIN WIN Youth Award tilldelas Abbie Richards som genom sociala medier och sin ”The conspiracy chart” bidragit till att med humor och pedagogik upplysa allmänheten om mekanismerna bakom konspirationsteorier och desinformationskampanjer. Prissumman för WIN WIN Youth Award är 50 000 kronor. Läs mer om pristagaren här.

Åsa Wikforss är professor i teoretisk filosofi samt ledamot i Kungliga Vetenskapsakademien och Svenska Akademien. Honär författare till böcker som Alternativa fakta (2020), Därför demokrati (2021, tillsammans med Mårten Wikforss) och är nu aktuell med boken Filosofiska klarlägganden i en grumlig tid.

Christofer Ahlqvist är chefredaktör och ansvarig utgivare för Göteborgs-Posten sedan 2017 och var tidigare tidningens nyhetschef.

Christer Sturmark är vd och bokförläggare på Fri Tanke förlag, som ger ut facklitteratur inom populärvetenskap, filosofi, samtidens brännande frågor och kulturdebatt. Han är också chefredaktör för magasinet Sans, en tidskrift för kultur- och idédebatt i upplysningens anda.

WIN WIN Gothenburg Sustainability Award
Världens främsta hållbarhetspris uppmärksammar framstående insatser över hela jorden. Utöver att belöna banbrytande gärningar, syftar priset också till att stimulera kreativitet och långsiktiga synergieffekter.

WIN WIN Youth Award
WIN WIN Youth Award är ett internationellt pris som syftar till att belöna unga personer i åldrarna 13–29 år med nyligen genomförda eller pågående projekt som bidrar till omställningen till en mer hållbar värld.

Vad: En helkväll om journalistik i demokratins tjänst – om kampen mot desinformation och konspirationsteorier
Var: Göteborgs Stadsteater, Stora Scen
När: 19 oktober klockan 19.00.

Kvällen arrangeras av WIN WIN Gothenburg Sustainability Award i samarbete med Fri Tanke och Göteborgs Stadsteater.

För mer information, intervjuer och pressbiljetter

Sara Larsson
Verksamhetschef för WIN WIN Gothenburg Sustainability Award