Vad är du beredd att göra för att få en gris?

SPEED ART
– Samlingsplats för diskussioner och nya möten

Tidigare i vår drog Göteborgs Konsthall igång Speed Art tillsammans med flera av Göteborgs studentkårer. Speed Art är en samlingsplats för alla som är intresserade av att möta nya människor och tillsammans diskutera frågor som berör samhälle, filosofi, etik och konst.
Varje möte utgår ifrån några specifika konstverk och ett antal frågor för att sätta igång samtalen.

Den 21 maj, med start kl 17:30 kör vi igen. Alla är välkomna!

Deltagarkommentar
” Jag tyckte att speedart både var roligt och spännande! Vi visste inte vilka konstverken var på förhand och eftersom vi var i olika åldrar och hade olika bakgrund visste man aldrig var samtalet kunde landa. Det fanns en öppenhet som gjorde att vi växlade mellan det personliga och samhället i
stort, mycket tack vare kompetent handledning av Elisabeth. Är detta vår tids salonger?”

Deltagarkommentar efter det första Speed Art den 12 mars, av Julia Bertilsson, 28 år, frilansskribent/gymnasiepedagog.
Kontaktuppgifter för intervju eller ytterligare kommentarer från Julia:  tel 0709-932290, frilansskribent/gymnasiepedagogjulia_bertilsson@yahoo.se

Exempel på kvällens frågor
Idkar du välgörenhet för att döva ditt dåliga samvete?
Hur påverkar du andra människors liv?
Vad är du beredd att göra för att få en gris?
Vad betyder ett namn eller en färg för en människas identitet?

Kvällens konstverk
Hornsleth – Hornsleth Village Project, Uganda, 2006
I detta mycket omdiskuterade projekt gav den danska konstnären Kristian von Hornsleth grisar och getter till bybor i den ugandiska byn Butenyongera i utbyte mot att cirka 300 bybor tog Hornsleth som mellannamn.

Superflex – Guarana Power, 2004
Guarana Power är ett samarbete mellan guaranaodlande kollektiv i Amazonas och konstnärsgruppen Superflex. Tillsammans har de tagit fram energidrycken Guaraná Power som ett försök att bryta de multinationella bolagens monopol och deras prispress på guaranábär.

Rineke Dijkstra – Mödrar och matadorer, 1994
I denna fotoserie har den holländska fotografen Dijkstra låtit porträttera nyförlösta kvinnor. I sin rättframhet utgör bilderna på de stående kvinnorna med sina nyfödda ett undantag i sättet att skildra modern. Samma år fotograferade hon också matadorer i Portugal och då dessa bilder ställs bredvid varandra väcks nya frågor kring kön och närheten till liv och död.

Jeongmee Yoon – The pink and blue project, 2005-
Den sydkoreanska fotografen Yoon fotograferatrbarn tillsammans med alla sina tillhörigheter och de könskodade färgerna rosa respektive blått fullkomligt dränker bilderna.

Kontakt för frågor om Speed Art
Elisabet Udd
Intendent för pedagogik
tel: 031 368 34 53
elisabet.udd@kultur.goteborg.se

• Göteborg

Göteborgs Konsthall presenterar grupp- och soloutställningar med svenska och internationella konstnärer som visar på mångfalden inom den samtida konsten. Parallellt med detta arrangeras konstnärssamtal, visningar, seminarier, lektioner för barn och unga och andra programaktiviteter för att skapa nya infallsvinklar, möten, kontakter och dialog. Göteborgs Konsthall har alltid fri entré och fria visningar. Utöver de schemalagda visningarna erbjuder vi visningar av pågående utställning för bokade grupper på upp till 30 personer.