GotlandsHem fortsätter framåt

Under den senare hälften av vecka 14 togs flera viktiga beslut av GotlandsHems styrelse. Inledningsvis kom beskedet att Elisabeth Kalkhäll avgår som vd. Utöver det beslutades även att de nyproduktionsprojekt som varit pausade sedan februari ska återupptas.

Vad händer nu?
Under måndagsförmiddagen informerade GotlandsHems styrelse att Bo Dahllöf blir tillförordnad vd från och med 19 april. Styrelsen har kommunicerat ett fortsatt förtroende för ledningsgruppen och det dagliga arbetet väntas fortsätta i normal takt.

Rekryteringen av en ny vd startar omedelbart, förhoppningen är att tillsätta tjänsten så fort som möjligt men normalt är det en process som kan ta upp till ett år. Rekryteringen görs av styrelsen i samarbete med Region Gotland.

Styrelsen har nu kommit överens med Elisabeth Kalkhäll om förutsättningarna kring hennes avgång. Sammanfattningsvis kommer Elisabeth vara GotlandsHems styrelseordförande behjälplig ett år framåt.

Arbetsmiljö
Ledning, styrelse och medarbetare på GotlandsHem är alla påverkade av diskussionen om tystnadskultur och arbetsmiljö på bolaget. Vi uppskattar fackets enkäter för att de ytterligare har belyst den problematik kring arbetsmiljö som vi känt till sedan tidigare. Nu måste vi arbeta tillsammans med att lägga grunden för den arbetsmiljö vi alla kan må bra av.

– I ett första skede kommer ett gediget arbete genomföras med syfte att tydliggöra och konkretisera innebörden av det som kallas tystnadskultur och repressalier. Utifrån det kommer vi att göra nödvändiga förändringar, säger Roger Wärn.

Nu är GotlandsHems arbetsmiljökommitté i krisberedskapsläge och jobbar aktivt för att lösa problemen tillsammans med skyddsombuden, externa experter, facket, ledningen och styrelsen.

– Alla medarbetare på GotlandsHem är påverkade på olika sätt och behöver därför olika typer av stöd. En del känner igen sig i beskrivningarna från enkäterna, andra inte. Ingen kan ta ifrån en människa sina upplevelser. Det gäller att kunna sätta sig in i och förstå varandras perspektiv. Nu kraftsamlar vi för att kunna ge rätt stöd till hela organisationen, säger Joakim Martell, ordförande i arbetsmiljökommitténs krisgrupp.

Följande åtgärder kommer skyndsamt genomföras:

• Införandet av en visselblåsarfunktion utreds.
  • Fortsatta gruppmöten med fokus på att reda ut problem samt föreslå lösningar.
  • Möten som leds av företagshälsovårdens experter.
  • Individanpassat stöd från företagshälsovården där behov finns.

Nyproduktion
GotlandsHems styrelse beslutar att inleda utredning för nyproduktionsprojekt i kvarteret Nötskrikan 1 i Hemse. Samt att starta planläggning av Gråbo 1:3 och av egen mark i Väskinde.

– Ledningen kommer att färdigställa en konsekvensutredning av beslutet samt ta fram underlag för prioriteringar till nästa styrelsemöte 10 maj, säger Roger Wärn.

Tidigare förstudier har identifierat vissa risker och osäkerheter som kommer hanteras i projekten, innan spaden kan sättas i marken, för de projekt som ska återupptas.

Enligt den förstudie som gjorts finns det mark i Hemse som skulle kunna tillåta nyproduktion av 28 mindre bostäder.

Markområdet på Gråbo 1:3 har relativt gynnsamma förutsättningar för nyproduktion. Ledningen gör en försiktig bedömning om att det kan finnas möjlighet att bygga cirka 250 bostäder på platsen.

I Väskinde finns mark som GotlandsHem äger, men det krävs ändring av detaljplanen innan marken kan bebyggas med cirka 8 till 12 bostäder i radhus.

– Med de skrivelser styrelsen ställt till ägaren om höjt borgenstak och möjligheten att pröva marknaden för ytterligare försäljning av fastigheter är det vår bedömning att GotlandsHem bör klara att påbörja byggnation av uppemot 390 bostäder innan 2023, säger Roger Wärn.

För frågor kontakta:
Roger Wärn, styrelseordförande GotlandsHem på telefon 070 – 556 10 75 eller croger.warn@gmail.com.

Joakim Martell, ordförande arbetsmiljökommitténs krisgrupp på telefon 0498 – 20 39 00 eller joakim.martell@gotlandshem.se.

Bo Dahllöf, kommande tillförordnad vd på telefon 076 – 316 90 24 eller bosse.dahllof@icloud.com

• Boendefrågor

• Gotland

GotlandsHem äger och förvaltar drygt 4 600 hyreslägenheter och 400 lokaler, spridda över hela ön. Bostadsföretaget har även studentlägenheter i nära anslutning till Uppsala Universitet, Campus Gotland.