Premiär för AVD ett nytt släckmedel för Litiumjonbatteribrand

Premiär för AVD ett nytt släckmedel för Litiumjonbatteribrand

Nordens ledande brandsäkerhetsföretag Housegard lanserar nu AVD, (Aqueous Vermiculite Dispersion), ett helt nytt släckmedel för brand i litiumjonbatterier. Med hjälp av en vattenbaserad samling av små mineraler bildas en keramisk platta som kyler ner branden och lägger sig som ett tätt skal över brandhärden.

Tekniken är ett stort framsteg som minskar ett växande problem i samhället.

Litiumjonbatterier blir allt vanligare i produkter som kräver mycket energi, som exempelvis datorer, mobiler, fjärrkontroller och leksaker. Batterierna erbjuder en mycket hög energidensitet, men kan i vissa fall innebära risker.

– För att energin inte ska skena, så kallad ”Thermal Runaway”, finns ett antal olika säkerhetssystem. Skulle något av säkerhetssystemen slås ut av kraftiga stötar eller slag, eller av hög värme finns risk att batterierna exploderar och brinner med mycket hög temperatur.

Redan har ett antal olyckor skett. Bland annat ett stort antal litiumincidenter i flygplan. Nyligen har dessutom över 500 000 Howerboards återkallats av tillverkaren på grund av att många tagit eld. Det finns även mobiltelefoner som återkallats på grund av inre explosioner.

– Skulle en Litiumjonbatteribrand uppstå fungerar inte de traditionella metoderna. Vatten bildar vätgas som ökar branden och skumsläckare håller bara nere elden så länge skummet sprutas på elden.

– Med AVD har vi tagit fram en ny lösning som effektivt klara att släcka bränder i litiumjonbatterier.

Metoden kan användas som traditionell brandsläckare eller genom en stationär sprinkleranläggning. AVD släckmedlet finns nu tillgängligt för den nordiska marknaden, och släckarna våren 2017.