Kungliga Operan. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder

MUSIC, MAESTRO!

Än har musiken inte tystnat. Och kanske är den viktigare än någonsin precis just nu. Sedan urminnes tider har musik i olika former sammanfört oss människor och i musiken kan vi vara tillsammans trots att vi rekommenderas att hålla distans. Till följd av de restriktioner som råder har flera av Stockholms bästa musikscener ställt om och hittat nya sätt att nå publiken. Här tipsar vi om hur ni kan placera dig på första parkett, helt utan kostnad, och skapa en gemenskap genom musiken.

Konserthuset
Konserthuset är hemmaarena för Kungliga Filharmonikerna, en orkester i världsklass. Här arrangeras över 200 konserter och evenemang årligen och i december delas även Nobelpriset ut av H.M. Konungen på podiet i Stora Salen. Från samma podium livestreamas minst en konsert i veckan för närvarande. Livestreamen, som även spelas in, hittar ni på Konserthuset Play. Där finns även årets stora satsning för Konserthuset som är 250-årsjubileumet för kompositören Ludwig van Beethoven, med inspelningar av hans samtliga symfonier.

Närmast på programmet erbjuds en musikalisk resa genom seklerna, från 1500-tal till sent 1900-tal, med musik av bland andra Johann Sebastian Bach, Claude Debussy och Leonard Bernstein. På fredag är det dags för jazz, då Ida Sand Trio framför sitt program från Grünewaldsalen.

Berwaldhallen
Berwaldhallen är Sveriges Radios Konserthus, där samtliga konserter sänds på såväl svenska som internationella radiokanaler. De är stall för Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören. Här arrangeras årligen Östersjöfestivalen; en av Europas största och ledande klassiska musikfestivaler. Förutom radiosändningar finns Berwaldhallens högkvalitativa utbud av musik även tillgängliga via deras Play-funktion Berwaldhallen Play.

Just nu finns till exempel inspelningen av ”Dance Music Symphony”, där Radiosymfonikerna under ledning av Hans Ek framför en symfonisk tolkning av den elektroniska dansmusiken. Du kommer bland annat att höra tonar av Avicii och Swedish House Mafia – men garanterat inte som ni hört dem förut. Tröst och eftertanke utlovas i ”Musik i en orolig tid” med Radiosymfonikerna och Radiokören ledda av Helene Stureborg. Hela familjen kan följa Pippi Långstrump då hon utforskar symfoniorkestern i ”Pippi Långstrump på Berwaldhallen”, med Sveriges Radios Symfoniorkester och skådespelare från Astrid Lindgrens Värld. Välkända melodier och verk av bland andra Georg Riedel, Jan Johansson, Johann Sebastian Bach och Johann Strauss ackompanjerar Pippis äventyr.

Kungliga Operan
Sveriges nationalscen för opera, dans och balett har också lanserat en streamingtjänst i form av Operan Play. Här kan ni njuta av publiksuccéer som klassiska Valkyrian av Richard Strauss eller konceptet ”Short Stories” som består av novelloperor av svenska tonsättare, baserade på verkligheten. Dessutom erbjuds en unik möjlighet att följa med bakom kulisserna och möta koreografer, dansare från Kungliga Baletten, kompositörer och naprapater i dokumentärserien ”Livet på Operan”.

Fasching
Fasching grundades redan på 60-talet av föreningen Sveriges Jazzmusiker och är idag en av Skandinaviens största arrangörer av jazz i världsklass. Tillsammans med en del andra musikstilar arrangerar de omkring 250 livekonserter årligen. ”Stockholm Jazz Stream” är Faschings streamingtjänst som lanserats på grund av den pågående pandemin och hittas på deras Facebooksida. Varje onsdag och lördag kan ni ta del av livekonserter med exempelvis Isabella Lundgren, Simone Moreno och Algotsson Henryson Duo.

Musik är inte bara konserter och liveframträdanden, utan finns runt omkring oss och fyller oss med minnen. Om du längtar tillbaka, men inte har möjlighet att besöka oss just nu, kan du enkelt spela vår musik från vår egen Spotifylista, sluta ögonen och drömma om ditt nästa besök.