Bolinderska Palatsets trapphus, Grand Hôtel Stockholm

Selfietime!

Stockholm är en tacksam silhuett att ha i bakgrunden till den perfekta selfien. Staden är byggd på 14 öar och utmärks av ett fåtal riktigt höga byggnader, inte minst de karaktäristiska kyrktornen som sträcker sig mot skyn. Vi har koordinaterna till några av de absolut mest Instagramvänliga ställena i Stockholm som garanterat ger dig gott om likes!

Ett par tips på vägen:

-Undvik motljus – ett mjukt medljus är oftast det mest smickrande, och ett sidljus kan ibland göra bilden mer intressant
-Försök hitta något i bakgrunden som matchar med vad du fotar, exempelvis ett klädesplagg du bär
-Använd HDR-funktionen i mobilen, om den har en sådan. HDR ser till att bildens ljus och skuggor fördelas jämnt

Fjällgatan, Södermalm
En mysig promenad längs myllriga Götgatan och kullerstensgränder tar dig hit en magisk panoramautsikt av Stockholm. Allra bäst tidpunkten för fotografering här är en tidig morgon eller kväll då ljuset är något mildare.

Gamla Stan
Det behöver nödvändigtvis inte vara på höjderna de bästa bilderna tas. I Gamla Stan är du omgiven av historiska tegel- och stenfasader, kullerstensgator, smala gränder och pittoreska torg. En av Stockholms mest populära tillhåll för selfies är faktiskt här, i den anrika, över hundra år gamla telefonkiosken precis intill Storkyrkan.

ABBA The Museum
Vem passar väl bättre till selfie-sällskap än någon av medlemmarna i ABBA? På ABBA The Museum hälsar exakta avbilder av legenderna Agnetha, Anni-Frid, Benny och Björn, i form av silikondockor, dig välkommen och förgyller vilket Instagramflöde som helst.

Från vattnet
Som sagt, Stockholm är byggt på 14 öar och omges av vatten. Med någon av de många pendelbåtarna ut mot Stockholms skärgård eller om så bara mellan Djurgården och Slussen, tar du dig snabbt ut till enastående vyer vart det än bär av.

Bolinderska Palatsets trapphus, Grand Hôtel Stockholm
Bolinderska Palatset gränsar till Burmanska Palatset och huvudbyggnaden av Grand Hôtel Stockholm och består idag av såväl hotellrum och sviter som mötes- och festvåningslokaler. Interiören i några av byggnadens våningar är dekorerad av konstnärer som Hanna Winge, Carl Larsson och Svante Thulin. Om du bor hos oss, missa inte det fantastiska trapphuset i nyrenässansstil som med sina sirligt utformade räcken och dess pampiga marmordräkt sätter tveklöst en extra guldkant på ditt självporträtt.

Kättingflygaren, Gröna Lund
En av nöjesparkens absoluta klassiker, slänggungan Kättingflygaren, tar dig inte bara ut på en svävande flygtur över vattnet utan är också ett säkert bakgrundskort för din selfie – särskilt under kvällen ger den ett pampigt intryck med sin belysning och färger.

Stadshustornet
Under perioden maj till september håller Stadshuset öppet för besökare i tornet. 365 trappsteg tar dig upp till en 360 graders vy över Stockholm.

Bergianska trädgården
Intill Brunnsviken och nära Stockholms Universitet hittar du denna botaniska oas med otaliga pärlor perfekta att posera i. Bergianska trädgården finns över tusen växter representerade och det bjuds på allt mellan regnskogsmiljö till medelhavsflora i Edvard Andersons växthus.

Brunkebergs tunnel
Undangömd favorit bland Instagram:are. Tunneln är över 200 meter lång och sträcker sig mellan David Bagares gata och Tunnelgatan och besparar fotgängare och cyklister de branta gatorna ovan mark.