Skåne flyttar in på Verandan

Skåne flyttar in på Verandan

Varje november välkomnar Grand Hôtel och Verandan alla de som hyllar svartsoppa, gås och äppelkaka. För en kort period flyttar vi Skåne och den klassiska högtiden Mårtengås till huvudstaden.

Mårtengås är en skånsk högtid som firas den 10 november varje år. I samband med detta serverar Verandan alltid en 3-rätters kvällsmeny på klassiskt viss. Till förrätt serveras svartsoppa med krås från eget traditionsenligt recept som funnits med sedan lång tid tillbaka, till varmrätt stekt Skånegås med rödkål och till efterrätt varm äppelkaka med vaniljsås.

Mårtengås eller Mårtensafton är en högtid som firas med gåsmiddag den 10 november. Den klassiska menyn skapades av krögaren på Piperska muren i Stockholm under 1850-talet. Från början åt man dock lutfisk till förrätt innan själva gåsen och efterrätten bestod av risgrynsgröt, men med tiden när menyn nådde Skåne gjorde svartsoppan och äpplekakan entré. Det är så vi avnjuter menyn idag.

- Mårtengås är en härlig svensk tradition som infaller samma tidpunkt varje år. Vi på Verandan vill gärna plocka upp sådana traditioner och föra dem vidare. Sedan vet vi att det är många som uppskattar att få äta den här specifika menyn en dag om året, berättar Karl Persson, restaurangchef på Verandan.