Cadierbaren släpper ny cocktailmeny som kopplar ihop sinnen med minnen

Cadierbaren släpper ny cocktailmeny som kopplar ihop sinnen med minnen

Cadierbaren på Grand Hôtel i Stockholm lockar gäster från när och fjärran med sin internationella atmosfär och sitt kurerade cocktailutbud. Nu tar de nästa steg i utvecklingen av baren och presenterar en ny cocktaillista som genom tydliga smakbilder väcker minnen till liv.

Redan 2018 påbörjade Grand Hôtel en utveckling av cocktailkonceptet i Cadierbaren. Nu tar de nästa steg och presenterar en ny cocktailmeny med 14 hantverksmässiga drinkar som tar avstamp i våra smakminnen. Varje drink presenterar en tydlig smak som förmedlar en känsla av igenkänning. Det är smaker och känslor som vi är uppvuxna med, som vi minns och som vi har en tydlig referens till.

I listan återfinns bland annat drinken Epithany, där man leker med minnet av att skala en apelsin. I stället för att undvika bitterheten i apelsinens vita trådar, som man ofta pillar bort, omfamnar man den och skapar en välbalanserad drink med tydliga associationer. Utöver smaken förstärks associationerna genom drinkens presentation och garnityr. Andra smakar i menyn som får oss att minnas genom våra sinnen är till exempel Dagg, Grimas och Oh Boy.

Menyn är framtagen av barteamet i Cadierbaren med Hanna Oscarsson i spetsen. Hon har jobbat på Grand Hôtel sedan 2018 och har under det gångna året fått ett flertal utmärkelser, bland annat Årets Stella Bartender och vinst i den internationella cocktailtävlingen Art of Italicus.

- En del smaker och smakkombinationer kan få oss att minnas speciella tillfällen på ett helt fantastiskt sätt. Det är just det som vi har letat efter när vi har skapat den nya menyn. Det ska vara en tydlig koppling mellan drinken och hur våra sinnen får oss att skapa minnen. Ta vår drink Dagg till exempel, alla vet hur dagg ser ut och kan relatera till det, men hur fångar man den känslan i en smak? Samtidigt så ska de såklart vara väldigt gott och inte för krångliga att ta till sig, säger Hanna Oscarsson bartender i Cadierbaren.

Förutom de rena smakerna kan gästen förvänta sig en upplevelse i presentationen av drinkarna där man arbetat med noga utvalda glas och ätbara garnityr. En annan sak som är genomgående i listan är nivån på hantverket där ett flertal avancerade tekniker använts. Det är eleganta drinkar där varje ingrediens noggrant valts ut för att fånga den optimala smakbilden.

Det känns jättekul att äntligen släppa den nya cocktaillistan. Det här är en unik och väl genomarbetad cocktailmeny med väldigt eleganta drinkar, där man utmanar gästernas sinnen på ett positivt sätt. Jag är övertygad om att våra cocktailgäster kommer att få en minnesvärd upplevelse, helt i linje med vad Grand Hôtel står för,säger Karl Persson, Food & Beverage Manager, Grand Hôtel.

Cadierbarens nya cocktailmeny finns tillgänglig från den 23 april och presenteras i en lekfull menypresentation där varje smakminne illustreras.