Vinnaren körde 9 mil på vad som motsvarar 1l bensin

Vinnaren körde 9 mil på vad som motsvarar 1l bensin

Det blev ett erfaret danskt team som tog hem segern när världens snålaste elbilsrally, Oresund Electric Car Rally, avgjordes i helgen.

Med bil från Frederiksberg (Köpenhamn) till Helsingborg på bara 10,2 kWh, motsvarande 1 liter bensin. För en sträcka på hela 9 mil.

Det enastående resultatet noterades vid årets upplaga av OECR (Oresund Electric Car Rally) den 19‑20 september, en tävling för företag och privatpersoner med elbil eller laddhybrid.

Årets OECR var det femte sedan starten 2011 och blev fulltecknat redan under våren. I två dagar tävlade 60 ekipage i olika moment runt Öresund där det viktigaste handlar om att köra så energieffektivt som möjligt.

Segrade totalt gjorde det danska teamet Messer med Martin och Patrik som körde en VW e-golf. Teamet försvarade därmed sin titel från 2014.

Deltävlingen energi, där bilens förbrukning beräknas i förhållande till dess vikt, vanns av team eForce Three, Gordon Strömfeldt och Emil Lidström i en Nissan Leaf, som alltså lyckades ta sig genom Själland på enbart 6.76 kWh/ton. Minst mängd energi, oavsett bilens vikt, behövde Fredrik Falkenström och Mattias Alfredsson från Helsingborgs stad i en VW e-up! Lördagens precisionstävling i Helsingborg vanns av teamet från Landskrona Energi, med Magnus Sjövik och Ingvi Thorkelsson. Söndagens regularity rally vanns av TEAM VPA/Lau Piedrup och Lars Jonas Olsen.

OECR går mellan Frederiksberg och Malmö och stöds av en rad kommuner, regioner, teknikföretag, energibolag och biltillverkare från Sverige och Danmark. Huvudarrangör är Öresundskommittén som på det här sättet lyfter fram den dynamiska och gröna Öresundsregionen.

– Årets OECR visar att elbilarna är här för att stanna. De är tysta, energieffektiva och ekonomiska. Den som väl har börjat köra elbil går aldrig tillbaka till bensinbil. Det återstår däremot mycket att göra på den politiska nivån så att elbilar obehindrat kan laddas på båda sidor av Öresund. Det försöker vi ändra på, säger Öresundskommitténs direktör Finn Lauritzen.