Rekordminskning av Greenfoods klimatutsläpp

Rekordminskning av Greenfoods klimatutsläpp

Under första kvartalet 2022 gick livsmedelskoncernen Greenfoods klimatpåverkan ned med rekordhöga 40 procent. Detta beror framför allt på nya investeringar i energiåtervinning och att flera verksamheter ställde om till förnybar energi.

2021 emitterade Greenfood en hållbarhetslänkad obligation kopplad till målen i Greenfoods hållbarhetramverk. Ett av målen är att minska utsläppen i egna verksamheten (Scope 1 och Scope 2) med 55 procent per ton sålda livsmedel till 2025. Greenfood är på god väg att nå målet, i första kvartalet 2022 rapporterar koncernen en rekordminskning – klimatpåverkan per ton sålda livsmedel har gått ner hela 40 procent jämfört med 2021.

– Vi har tagit ett helhetsgrepp på klimat- och energifrågan och investerat i värmeåtervinning och förnybar energi, det har lett till en rekordminskning av utsläppen. Nu kommer vi fortsätta arbetet med att minska vår klimatpåverkan, det sker bland annat genom stora satsningar på solceller, säger Lisa Isakson, hållbarhetschef på Greenfood.

Utöver att minska klimatpåverkan i egen verksamhet så satsar Greenfood även på att minska klimatpåverkan från leverantörsledet och produkterna som koncernen säljer. Detta sker till exempel genom att gå över till miljövänligare logistik och introducera fler klimatsmarta växtbaserade produkter.

Orsaker till rekordminskningen

• Greenfood har investerat i nya kylsystem samt förbättrat arbetsmetoder vilket lett till energieffektivisering.
  • Greenfood har gått från naturgas till biogas på anläggningen i Helsingborg.
  • Flera koncernbolag i både Sverige och Finland har ställt om till förnybar el.
  • Dieseldrivna tjänstebilar ersätts succesivt med elbilar och laddhybrider.

Nästa steg för att minska koncernens totala klimatpåverkan (Scope 1, 2 och Scope 3)

• Greenfood ökar användningen av förnybar el genom installation av solceller och nya avtal.
  • Greenfood Greenhouse, ett toppmodernt livsmedelscenter som kommer att reducera den totala energiförbrukningen, samt ha solceller för att producera egen el.
  • Greenfood fortsätter arbetet med en omfattande sortimentsöversyn där fler klimatsmarta växtbaserade produkterintroduceras.
  • Uppgradering av kylsystem för minskad energianvändning.
  • Övergång till miljövänligare transporter.

Så redovisar Greenfood sin klimatpåverkan
Greenfood mäter sin klimatpåverkan enligt GHG-protokollets riktlinjer i Scope 1, 2 och 3, och resultatet där är också kopplat till Greenfoods hållbarhetslänkade obligation.

Scope 1 omfattar direkta utsläpp av växthusgaser från källor som ägs eller kontrolleras av Greenfood. Scope 2 omfattar indirekta växthusgasutsläpp från köpt energi. Här har vi inkluderat förbrukning av inköpt el, fjärrvärme och fjärrkyla. Scope 3 omfattar indirekta växthusgasutsläpp från vår värdekedja så som inkommande och utgående transporter, produktion av varor vi köper, affärsresor och hantering av avfall.