Femte solcellsanläggningen för Greenfood

Femte solcellsanläggningen för Greenfood

Greenfood fortsätter satsningen på förnybar energi och solceller. Nu får koncernens livsmedelscenter i Örebro en solcellsanläggning som täcker 90 procent av lokalens elförbrukning. Solcellerna kommer generera ungefär 230 000 kWh el per år och väntas minska CO2e utsläppen med 23 ton CO2e per år.

Greenfood är en av norra Europas ledande aktörer inom hälsosam mat. Koncernen har expanderat snabbt de senaste åren, drivet av en ökad efterfrågan på hållbar och hälsosam mat. Samtidigt som koncernen expanderar har Greenfood även gjort omfattande investeringar för att minska sitt klimatavtryck. Det har bland annat skett genom en storsatsning på förnybara energikällor som solenergi.

– Nu satsar vi på ytterligare en takbaserad solcellspark. Detta blir den femte och ytterligare ett viktigt steg för att nå våra ambitiösa mål för minskad klimatpåverkan inom Scope 1 och Scope 2. Där ska vi minska klimatpåverkan med 55 procent per ton sålda livsmedel till 2025, säger Lisa Isakson, hållbarhetschef på Greenfood.

Utöver satsningen på solenergi planerar koncernen ytterligare åtgärder för att uppfylla de vetenskapligt baserade klimatmål som fastställts av Science Based Targets initiative (SBTi) och som överensstämmer med FN:s 1,5 graders mål. Det ska ske genom satsningar på bland annat ett hållbarare sortiment, samt på eldrivna fordon, både internt och i logistikkedjan.

Ett helhetsgrepp om klimat- och energifrågan som gett stora resultat
Under 2022 var Greenfoods klimatpåverkan per ton sålda livsmedel hela 40 procent lägre än under 2020. Genom att ta ett helhetsgrepp om klimat- och energifrågan så har Greenfood lyckats med en rekordminskning av utsläpp och är därmed på god väg att nå målen för minskat klimatpåverkan.

Minskningen har främst skett genom satsningar på värmeåtervinning och förnybar energi. Under året uppdaterades även Greenfoods policy för företagsbilar som därmed, efter en utfasningsperiod, endast kommer att inkludera elbilar. För att underlätta övergången har 300 laddstationer installerats vid Greenhouse, koncernens nya enorma livsmedel- och logistikanläggning i Helsingborg. Den nya anläggningen kommer också utrustas med solceller och när installationen är färdig väntas solcellsparken vara en av de största i Sverige.

Fakta om solcellsanläggningen:
Total effekt: 270,6 kW
Årlig produktion: 228 587 kWh/år
Andel egen produktion: 90 procent

Vi fullkomligen älskar hälsosam mat. Att göra den godare. Enklare. Bättre. Och mer tillgänglig. Passionen har gjort oss på Greenfood till en av Nordens ledande livsmedelskoncerner inom hälsosam mat och vi har en historik som sträcker sig 50 år tillbaka i tiden. Verksamheten är bred och med våra tre affärsområden är vi med i hela livsmedelskedjan – från odling, förädling och leverans till ögonblicket då konsumenten sätter gaffeln i sin mun. Greenfoods affärsområden är uppdelade i; Picadeli, Food Solutions och Fresh Produce. Varumärken inom koncernen är till exempel: Picadeli, Green Deli, Daily Greens, SallaCarte, Ahlgood. Läs mer på www.greenfood.se.