Picadeli dubblar antalet salladsbarer i Tyskland - nytt avtal med en av Europas största aktörer innebär nära 200 nya butiker

Greenfoods foodtechbolag Picadeli har på två sommarmånader fördubblat sin närvaro i Tyskland genom att öppna ytterligare 200 digitaliserade salladsbarer, totalt har nu Picadeli 370 salladsbarer på den tyska marknaden. Nyetableringarna sker tillsammans med den tyska dagligvaru- och conveniencegiganten Rewe.

Greenfood är en av norra Europas största livsmedelskoncerner med inriktning på hälsosam och lättillgänglig convenience-mat. Företaget har nått stora framgångar med sitt foodtechbolag Picadeli som har etablerat sig på sju europeiska marknader och i cirka 2300 butiker.

2019 inledde Picadeli och Rewe ett samarbete där ett flertal salladsbarer etablerades först som ett pilotprojekt. Nu står det klart att konceptet tagits emot väldigt bra av både konsumenter och av Rewe, därför har nu Picadeli fått förtroendet att lansera konceptet i ytterligare 200 av Rewes butiker belägna runt Dortmund och Nordrhein-Westfalen. Nyetableringarna innebär att Picadeli totalt har 370 salladsbarer i Tyskland.

– Vi har bevisat att Picadeli är ett internationellt gångbart matkoncept som lyckas väl utanför Norden. Efterfrågan på god och hälsosam conveniencemat är stor runt hela Europa och nu får vi chansen att erbjuda vår hälsosamma snabbmat i ytterligare en tysk region, säger David von Laskowski, VD och koncernchef för Greenfood Group och Picadeli.

Intresset för Picadelis innovativa salladskoncept har varit stort i Europa eftersom kedjorna söker koncept som lockar besökare till affärerna. Konceptet bidrar till att öka både butikens omsättning och lönsamhet. Under Coronakrisen har dock många tyska butiker begränsat antalet besökare, men i takt med att Europas ekonomier åter öppnar så öppnar även de salladsbarer som tillfälligt varit stängda.

– Vi får indikationer från marknaden att efterfrågan på god och hälsosam conveniencemat är stor, därför är butikerna angelägna om att snabbt öka sortimentet. Vi har lyckligtvis skapat rätt förutsättningar för en expansion, det gynnar oss nu eftersom vi snabbt kan återöppna våra salladsbarer och expandera konceptet, säger David von Laskowski.

Den rådande situationen i världen har gjort att livsmedelssäkerhet är ett hett och angeläget ämne hos beslutsfattare och i livsmedelsbranschen. Många butikskedjor ser därför över sin verksamhet och överväger åtgärder för att förbättra matsäkerheten.

– Picadelis koncept med sina högteknologiska salladsbarer är det säkraste på marknaden. Därför får vi nu flera förfrågningar från aktörer som önskar byta vårt salladskoncept. I takt med att samhället öppnar så kommer vi fortsätta vår intensiva etableringsplan i Europa, fortsätter David von Laskowski.

Om Picadelis koncept
Picadelis koncept erbjuder konsumenter ett stort sortiment av fräscha salladsingredienser som de kan mixa själva. Salladsdiskarna är digitaliserade och har sensorer som skickar kontinuerligt information om produkternas och diskens status vidare till butikspersonal och till Picadeli. Den informationen används för att säkerställa att produkterna alltid håller högsta kvalitét och fräshör. Informationen gör det även möjligt att skräddarsy sortimentet efter konsumenternas tycke och smak på butiksnivå, eftersom disken vet vad som säljer bäst.

Vi fullkomligen älskar hälsosam mat. Att göra den godare. Enklare. Bättre. Och mer tillgänglig. Passionen har gjort oss på Greenfood till en av Nordens ledande livsmedelskoncerner inom hälsosam mat och vi har en historik som sträcker sig 50 år tillbaka i tiden. Greenfood omsätter 5,3 miljarder kronor och har drygt 1500 anställda. Verksamheten är bred och med våra tre affärsområden är vi med i hela livsmedelskedjan – från odling, förädling och leverans till ögonblicket då konsumenten sätter gaffeln i sin mun. Greenfoods affärsområden är uppdelade i; Picadeli, Food Solutions och Fresh Produce. Varumärken inom koncernen är till exempel: Picadeli, Green Deli, Daily Greens, SallaCarte. Läs mer på www.greenfood.se