Picadeli skördar fortsatta framgångar i Frankrike - nytt prestigefullt samarbete med detaljhandelskedjan Monoprix

Greenfoods digitaliserade salladsbar Picadeli finns redan på över 2100 platser i Europa. Nu fortsätter framgången, Picadeli sluter avtal med den franska premiumkedjan Monoprix. Kedjan ses som en av de mest innovativa i Frankrike och är ledande inom conveniencemat och hälsosam färdigmat.

Conveniencetrenden i Frankrike är stor: konsumenter efterfrågar god, färsk och hälsosam food-to-go. Livsmedelsbutiker och conveniencebutiker har därför gjort plats för nya spännande matkoncept som Picadeli, och nu är det Monoprix tur. Kedjan ses som en av Frankrikes mest innovativa och erbjuder ett stort sortiment conveniencemat som sallader, soppor, sushi och färdiga smörgåsar.

– Sedan lanseringen i Frankrike har målet varit att etablera vår digitala salladsbar i Monoprix butiker och bli en del av deras erbjudande. Det steget blir nu verklighet, vår uppkopplade salladsbar kommer inledningsvis att finnas i 25 Monoprixbutiker runt om Paris, Lyon och Marseille, säger David Bicheron, VD för Picadeli Frankrike.

Greenfood har med sitt erbjudande inom hälsosam conveniencemat nått stora framgångar i Europa. Koncernens foodtechsatsning Picadeli har etablerat sina salladsbarer på över 2100 platser i Europa och säljer mer än 1,2 sallad per sekund dygnet runt. I Frankrike finns för närvarande400 salladsbarer, där samarbetar Picadeli med några av de största franska kedjorna, bland annat Franprix, Carrefour, Lagardère och Euro Garages.

– Vi får mycket uppmärksamhet från stora aktörer i Europa som har förstått att vårt koncept driver kunder in i butikerna. På så sätt tillfredsställs konsumenternas önskan om god och hälsosam mat att ta med, samtidigt som butikens omsättning och lönsamheten ökar, säger David von Laskowski, VD och koncernchef för Greenfood Group och Picadeli.

Greenfood är en av Nordens ledande livsmedelskoncerner inom hälsosam mat har en historik som sträcker sig 50 år tillbaka i tiden. 2018 omsatte Greenfood ca 4,7 miljarder kronor och företaget har drygt 1500 anställda. Verksamheten är bred och med våra tre affärsområden är Greenfood med i hela livsmedelskedjan – från odling, förädling och leverans till ögonblicket då konsumenten sätter gaffeln i sin mun. Greenfoods affärsområden är uppdelade i; Picadeli, Food Solutions och Fresh Produce. Varumärken inom koncernen är t ex: Picadeli, GreenDeli, Daily Greens och SallaCarte.