Florentin Ducoté och Grégoire Bodin,  tar emot priset "Redaktörens favorit" på Sandwich and Snack Show 2018
Florentin Ducoté och Grégoire Bodin, tar emot priset "Redaktörens favorit" på Sandwich and Snack Show 2018

Picadeli vinner ännu ett prestigefyllt pris i Frankrike

Svenska salladsjätten Picadeli, som är ledande inom självplockssallad och innovativ färdigmat, har för andra gången på fyra månader vunnit ett stort branschpris i Frankrike. Den här gången blev de utsedda till ”Redaktörens Favorit” av Snacking Magazine. Priset delades ut på Sandwich and Snack Show 2018 i Paris tidigare i dag och adderas till vinsten i december 2017 då Picadeli Frankrike hämtade hem ett pris på LSA Innovation.

Picadeli lanserades i Frankrike i april 2017 och har på knappt ett år etablerat fler än 120 salladsbarer i butiker runt om i Frankrike. Med huvudfokus på Paris finns Picadeli även hos återförsäljare i Marseille, Nice, Lyon, Montpellier och det finns planer på ytterligare expandering.

Succén i Frankrike är ett resultat av den nordiska modellen där man i dag är ledande på marknaden inom färdigmat och självplockssallader. Bara i Sverige finns i dag 1200 återförsäljare. Det unika konceptet består av fräscha, naturliga råvaror och innovativa salladsbarer. Salladerna säljs i kilopris och betalas i matvarubutikernas kassa tillsammans med övriga matvaror.

Picadeli som ligger i framkant gällande digitalisering och innovativ teknik analyserar efterfrågan och konsumentpreferenser för att minska matsvinn, avfall och öka medvetenheten i valet av råvaror, allt för att skapa ett konkurrenskraftigt pris. Det gör Picadeli till ett hälsosamt och kostnadseffektivt alternativ till snabbmat.

Under prisceremonin uppmärksammades Picadelis lyckade strategi för sitt serviceutrymme. I dag säljs konceptet främst i matvarubutiker men i framtiden ser företaget stor potential i bland annat sjukhus, flygplatser och tågstationer.

– Vi är mycket glada över utmärkelsen. Det är ett bevis på att vi lyckats skapa en varumärkeskännedom i Frankrike. Våra innovativa sallader är ett utmärkt alternativ för matvarubutiker, men att uppmärksammas av ett ledande branschmagasin är ett tecken på att det finns en efterfrågan på våra produkter på andra platser där människor vill ha en hälsosam lunch, exempelvis på sjukhus och vid resecentrum, säger David Bicheron, VD på Picadeli Frankrike.

Vi fullkomligen älskar hälsosam mat. Att göra den godare. Enklare. Bättre. Och mer tillgänglig.

Passionen har gjort oss på Greenfood till en av Nordens ledande livsmedelskoncerner inom hälsosam mat och vi har en historik som sträcker sig 50 år tillbaka i tiden.

2017 omsatte vi ca 4 miljarder kronor och vi har drygt 900 anställda. Verksamheten är bred och med våra fyra affärsområden är vi med i hela livsmedelskedjan – från odling, förädling och leverans till ögonblicket då konsumenten sätter gaffeln i sin mun. Greenfoods affärsområden är uppdelade i; Picadeli, Food Solutions, Fresh Cut och Fresh Produce. Varumärken inom koncernen är t ex: Picadeli, Wrapson, Daily Greens, Salacarte, Ahlgood & Mästerkockarna.

Picadeli ingår sedan 2015 i Greenfood-koncernen och tillhandahåller ett helhetskoncept med självplocksallad där kunden erbjuds allt från ett innovativt, fräscht och smakrikt sortiment, till högteknologiska salladsdiskar, support och service. Läs mer på www.picadeli.se