Intresset för baby leaves ökar

Salico bygger helt ny produktionslinje för baby leaves - ska kunna förse hela Skandinavien med ruccola och bladspenat

Ökad efterfrågan och nya kundsamarbeten gör att Greenfoodföretaget Salico har investerat i en helt ny produktionslinje för färdigsköljda baby leaves. Den nya linjen öppnar i maj och gör det möjligt för Salicos salladsfabrik i Hässleholm att producera 1000 ton om året.

Salico är en del av Greenfood, en av Nordens största livsmedelskoncerner med inriktning på hälsosam mat, frukt & grönt samt nyttig conveniencemat. Företaget har nu investerat i en helt ny produktionslinje för färdigsköljda baby leaves. Anläggningen invigs i maj och innebär att Salico kommer att ha norra Europas modernaste produktionsanläggning. Linjen ska kunna tillgodose hela skandinaviska marknadens behov av ruccola och bladspenat.

– Intresset för baby leaves är stort, marknaden verkar inte kunna få nog. Kategorin växer och vi behöver växa med den, därför investerar vi i en helt ny produktionslinje, säger Björn Johansson, VD på affärsområdet Greenfood Fresh Cut.

Greenfood har även tidigare ökat produktionen för att tillgodose den växande marknaden för packad frukt och grönt: förra året tog företaget över en hel produktionsanläggning från Martin & Servera i Hässleholm.

Greenfoods framgångar i dagligvaruhandeln har också fortsatt, nyligen valde Bergendahls Food och City Gross Greenfood som leverantör av frukt och grönt.

Vi fullkomligen älskar hälsosam mat. Att göra den godare. Enklare. Bättre. Och mer tillgänglig.

Passionen har gjort oss på Greenfood till en av Nordens ledande livsmedelskoncerner inom hälsosam mat och vi har en historik som sträcker sig 50 år tillbaka i tiden.

2018 omsatte vi ca 4,7 miljarder kronor och vi har drygt 1300 anställda. Verksamheten är bred och med våra fyra affärsområden är vi med i hela livsmedelskedjan – från odling, förädling och leverans till ögonblicket då konsumenten sätter gaffeln i sin mun. Greenfoods affärsområden är uppdelade i; Picadeli, Food Solutions, Fresh Cut och Fresh Produce. Varumärken inom koncernen är t ex: Picadeli, Green Deli, Wrapson, Daily Greens och SallaCarte.