Dagens Opinon skickar ut några av Sveriges vassaste kommunikatörer att spana i Almedalen

Dagens Opinions Almedalsspanarna är ett nytt format som utspelar sig ute på de olika evenemangen i Almedalen och i Green Hat People-huset varje lunch tisdag - torsdag. 13 skickliga kommunikatörer gör dagliga spaningar baserat på frågor som chefsredaktören Rolf van den Brink skickar ut inför varje uppdrag. Spaningarna diskuteras därefter över en öppen lunch för att sedan presenteras på Dagensopinion.se

”Framgångsrika företag styrs idag mer och mer av sina värderingar, som Google, Tesla, Uber och Airbnb. Vi hjälper företag att engagera sina medarbetare kring värderingar och vill därför vara med i sammanhang där värderingar spelar roll. Via Almedalsspanarna får vi inblick i hur spanarna ser på sin omvärld och kan engagera publiken i diskussionen. Det känns spännande och vi hoppas på nya kontakter, intressanta diskussioner och att vi lär oss nya saker”, förklarar Alexis Barnekow, kreativ chef på Green Hat People.

”Vi vill undersöka möjligheten att med modern teknik ta tillvara på all den kompetens som finns samlad under Almedalsveckan. Vi tycker också att kommersiell kommunikation, som är en stor kugge i Almedalens maskineri, oftast inte får den plats den förtjänar under Almedalsveckan”, säger Dagens Opinions ansvariga utgivare Rolf van den Brink. Almedalsspanarna håller på med sin första spaning inför Almedalsveckan. Den kommer under veckan att presenteras på Dagensopinion.se och i Veckans Brief.

Almedalsspanarnas öppna lunch hålls på s:t Hansgatan 18 i Green Hat People-huset tisdag, onsdag och torsdag klockan 12:00-13:00.

Här är de tretton kommunikatörerna i Almedalsspanarna

• Henric Byström, Carlsberg
  • Fredrika Fredmark, Max