Miljöbästa hyrbilsföretag utsett: Hertz etta med minimal marginal

Miljöbästa hyrbilsföretag utsett: Hertz etta med minimal marginal

Hertz är vinnare i Gröna Bilisters hyrbilsranking 2010, tätt följd av Europcar och Avis. Granskningen, som är Gröna Bilisters fjärde i ordningen, baseras på en enkät besvarad av tio nationella hyrbilsföretag. Sixt hamnar sist.

– Hertz är bäst, framför allt genom att inte ha några plumpar alls. De har många miljöbilar som hyrs ut utan merkostnad, ser till att miljöbilarna tankas rätt, hjälper kunden att minska sin förbrukning och erbjuder klimatkompensation av bilarnas utsläpp. Men hela branschen har tagit stormsteg framåt på bara ett år, så det finns ingen som helst anledning att som hyrbilskund inte ställa mycket höga miljökrav, säger Cecilia Carlqvist, VD för Gröna Bilister.

Branschorganet Biluthyrarna Sverige har angivit att branschen till år 2010 ska uppnå minst 60 % miljöbilar och de flesta företagen har antingen redan uppnått målet eller förväntas nå det under året eller eventuell under 2011. OKQ8 har störst andel miljöbilar med 82 % av sin personbilsflotta. Sixt är enda företag som inte säger sig veta när de kan tänkas nå målet.

Vad gäller andelen av företagens miljöbilar som går på något förnyelsebart bränsle är Statoil bäst. 93 % av Statoils miljöbilar drivs med etanol. Näst bäst är Avis med en andel förnybara bränslen på 90 % (fördelat 89 % -enheter etanol och 1 % -enhet gas ). På tredje plats kommer Budget med 85 % (fördelat
70 % -enheter etanol samt 15 % -enheter gas). Det är bara Toyota Rent a Car som endast erbjuder miljöbilar som drivs med fossila bränslen.

– Alla företagen utom Hyrbilen erbjuder miljöbilar på alla sina filialer runt om i Sverige, och ingen tar extra betalt för miljöbilarna. Det är som det ska vara, säger Cecilia Carlqvist, som dock uppmanar samtliga hyrbilsbolag att sluta med ”fria mil” som leder till onödigt långa körsträckor.

Nytt för i år är att Gröna Bilister har undersökt om företagen erbjuder sina kunder att klimatkompensera sina resor. Inget av företagen har valt att ”baka in” detta i priset, men Avis, Eurocar, Hertz och OKQ8 erbjuder sina kunder att köpa klimatkompensering via dem.

Gröna Bilister har poängsatt svaren och korat en vinnare utifrån totalpoängen. Hertz fick 29 poäng av maximala 37 medan Europcar och Avis följer tätt efter med 28 resp. 27 poäng. Alla företag utom Sixt och Toyota Rent a Car håller sig glädjande nog över 20 poäng.

Den fullständiga rapporten går att finna på Gröna Bilisters hemsida, www.gronabilister.se/rapporter

För ytterligare information:
Cecilia Carlqvist, VD, Gröna Bilister
E-post: cecilia.carlqvist@gronabilister.se

Regioner

Gröna Bilister är Sveriges enda miljödrivna motororganisation, utser Miljöbästa Bil, granskar landets kommuner ur miljöbilsperspektiv och påverkar politiken i grön riktning. www.gronabilister.se

Det behövs vardagshjältar. Vi måste bli fler som tar ansvar för framtidens bilism. Med dig som medlem i Gröna Bilister ökar möjligheterna att få en bilism anpassad till människa och miljö. Det förtjänar både du och naturen. www.gronabilister.se/medlemskap