Vellinge bästa kommun i sparsam körning

Vellinge kommun är bäst i landet på Sparsam Körning, en nationell tävling under Trafikantveckan där 43 kommuner deltog.

Den som lär sig köra sparsamt minskar bränsleförbrukningen, bränslenotan och klimatpåverkan med uppemot 15 procent. Effekten uppnås direkt, utan att byta fordon och utan att resan tar längre tid. Under Trafikantveckan arrangerades därför en nationell tävling i sparsam körning i simulatorer, som Vellinge vann. 43 kommuner deltog. Vinnaren är den kommun som fått flest poäng i genomsnitt för alla tävlande, vilket man får genom att köra så snålt som möjligt, så snabbt som möjligt.

- Bravo, Vellinge! Om resultaten systematiskt förs ut i kommunen, minskar klimatpåverkan rejält, samtidigt som det blir mer pengar över till annat än att tanka bilar, säger Gröna Bilisters ordförande Jakob Lagercrantz.

Topp-20 listan:

1 Vellinge 428 poäng (ju högre desto bättre)

2 Eslöv 415

3 Burlöv 414

4 Botkyrka 402

5 Malung-Sälen 400

6 Borås 388

7 Gävle 383

8 Bollnäs 380

9 Alingsås 378

10 Ockelbo 370

11 Berg 369

12 Borlänge 366

13 Älmhult 359

14 Öckerö 354

15 Stenungsund 352

16 Danderyd 347

17 Tomelilla/Ystad 346

18 Leksand 344

19 Tyresö 338

20 Oskarshamn 336

- Det är en väldig framgång att så många kommuner tävlat i sparsam körning! Nu är det upp till kommunerna att förvalta och sprida vad de lärt sig, så att de faktiska effekterna blir stora och bestående, säger Sara-Linnéa Östervall, projektledare på Föreningen Sveriges Regionala Energikontor.

Att köra i simulator är i sig en signal om att man inte alltid måste ta bilen.

- I simulatorn blir tävlingen rättvis, eftersom inga oförutsedda element inträffar. Men vi skickar också med en signal om att oftare ifrågasätta om man verkligen behöver ta bilen, eller om man till exempel kan ha ett distansmöte eller ta cykeln, säger Christian Juul, Cykelfrämjandets Riksorganisation.

Sparsam Körning-tävlingen anordnades under Trafikantveckan 16-22 september av Cykelfrämjandet, Föreningen för Sveriges Regionala Energikontor och Gröna Bilister. Se vidare trafikantveckan.nu, där också detaljerad information om lokala händelser finns.

För ytterligare information:

Cykelfrämjandet: Christian Juul, 0709-40 55 42

Föreningen Sveriges Regionala Energikontor: Sara-Linnéa Östervall, 0702-11 05 47

Gröna Bilister: Jakob Lagercrantz 0708-173 808

Se vidare trafikantveckan.nu.