Ortoma presenterar banbrytande 2D-3D-teknik för knä- och höftleder vid den årliga ISTA-kongressen i New York

Ortoma AB, pionjär inom området ortopedisk teknik, meddelade nyligen att två abstracts har antagits för presentation på den prestigefyllda kongressen International Society for Technology in Arthroplasty (ISTA) 27-30 september i New York. Ortoma kommer att presentera utvärderingar av kliniskt material med hjälp av företagets teknologi för att konvertera 2D-röntgenbilder till 3D-modeller.

ISTA-kongressen är på temat ”Emerging Technologies in Arthroplasty: Innovation and Entrepreneurship”, där fokus ligger på att lyfta fram tekniska lösningar för aktuella kliniska problem inom artroplastik. Ortoma kommer att delta genom att presentera sina abstracts, som fokuserar på företagets banbrytande teknologi för att använda sin unika AI-baserade mjukvaruplattform för att konvertera konventionella röntgenbilder till 3D-modeller och för att analysera postoperativa data.

Det första abstraktet, "Clinical Evaluation of an AI-based 2D-to-3D Knee Bone Reconstruction for Patient-Specific Instrumentation in Total Knee Arthroplasty", diskuterar en nyligen genomförd klinisk fallstudie utförd av Ortoma. Studien introducerar en ny 2D-till-3D-plattform som använder AI-algoritmer för att skapa 3D-modeller av patientens knäled baserat på två 2D-röntgenbilder. Presentationen kommer att belysa fördelarna med Ortomas revolutionerande lösning och avancerade teknologi för att skapa 3D-modeller av knän.

Det andra abstraktet som Ortoma kommer att presentera är "Fully Automated AI-based Post-op CT Analysis in Total Hip Arthroplasty". Presentationen kommer att belysa potentialen hos Ortomas AI-teknik för att analysera postoperativa CT-bilder.

• "Vi är glada att kunna presentera våra abstracts på ISTA-kongressen i New York. Efter att framgångsrikt ha introducerat vårt banbrytande koncept för AI-baserad omvandling av vanliga röntgenbilder till 3D-modeller för höftleder på andra konferenser, har vi nu vidareutvecklat vår teknik även för knäleder. Detta erkännande bekräftar vår styrka som innovatörer inom artroplastik och vårt engagemang för att förbättra patientvården.”, kommenterar VD Linus Byström.

Ortoma kommer även också att hålla presentationer och visningar av sina produkter i New York under ISTA (27 – 30 september 2023). För att boka ett möte, vänligen kontakta Dave Sheppard (davesheppard@medworldadvisors.com; +1 978 684 2712) från MedWorld Advisors (www.medworldadvisors.com). Du kan också skicka en förfrågan Ortoma till info@ortoma.com.

Om Ortoma AB (publ)
Ortoma AB utvecklar operationssystem för planering och positionering av implantat vid höftleds-, knäleds- och ryggkirurgi. Syftet med bolagets operationssystem, Ortoma Treatment Solution (OTS) är att göra det möjligt för kirurgen att inför operation med stor precision mäta och planera i 3D för placeringen av ett ledimplantat och under operation på ett optimalt sätt positionera implantatet i patienten. Ortomas operationssystem syftar till att ge ett bättre operationsutfall för patienten, med färre komplikationer och färre efterföljande operationer - och därmed bättre långtidsöverlevnad av implantat. Ett andra syfte är att skapa ett system som enkelt kan integreras i de processer och rutiner som idag används vid operationer - och därmed öka effektiviteten. Globalt genomförs mer än 7,5 miljoner ortopediska ingrepp varje år där OTS kan komma användas inom höftleds-, knäleds- och ryggkirurgi. I Sverige genomfördes föregående år cirka 42 000 ingrepp inom höftleds-, knäleds- och ryggkirurgi. Redeye AB är Certified Adviser för Ortoma AB (publ). Läs mer om Ortoma på www.ortoma.com

Linus Byström

VD Ortoma