Ortoma presenterar första avancerad prototyp för 3D-koncept på ledande branschevent i USA

Ortoma AB når vidare milstolpar i sin utveckling, bland annat för det banbrytande 3D-konceptet för konvertering av slätröntgenbilder som är ett nytt potentiellt affärsområde. Bolaget har nu utvecklat en första avancerad prototyp för planering av höftledskirurgi där underlaget består av slätröntgen i 2D som konverteras till en 3D-modell. Prototypen presenteras i samband med en av de största branschkonferenserna inom ortopedisk kirurgi, American Academy of Orthopaedic Surgeons, AAOS. Eventet samlar ledande branschrepresentanter, kliniker, akademiker och beslutsfattare från hela världen den 7–11 mars 2023 i Las Vegas. Ortoma kommer under konferensen fortsätta dialoger med olika branschaktörer samt andra nyckelpersoner i branschen.

Ortoma presenterade under hösten 2022 ett nytt koncept för att konvertera konventionella röntgenbilder i 2D till 3D-modeller byggt på Bolagets unika AI-baserade plattform för preoperativ planering. Givet det stora intresse som visades för konceptet har bolaget nu tagit fram en första prototyp för preoperativ planering av höftledskirurgi där konventionella röntgenbilder konverteras till 3D-modeller. Prototypen effektiviserar arbetet genom att kirurgen på mycket kort tid kan planera operationen i 3D utan manuell handpåläggning på de sjukhus där man inte använder CT som standardunderlag. Det optimerar även precisionen i urval av protes och planering av ingreppet med en minimal arbetsinsats jämfört med dagens manuella tillvägagångssätt.

• ”Vi ser fram emot att presentera denna vidareutveckling och första prototyp för 3D-konceptet i samband med AAOS. Den positiva responsen i samband med AAHKS i Dallas under hösten bekräftade marknadens behov av bildkonvertering av konventionella röntgenbilder till 3D-modeller. Vi hoppas nu på ett lika fint mottagande i Las Vegas. Det är vid AAOS som nya produkter oftast lanseras av aktörer inom ortopedisk kirurgi och konferensen utgör en viktig samlingsplats för beslutsfattare i branschen. Vi ser fram emot att fördjupa våra kommersiella dialoger och samarbeten under vårt besök i Las Vegas.”, kommenterar vd Linus Byström.

Arbetet med 3D-konceptet som nytt potentiellt affärsområde initierades när Bolaget identifierade ett stort behov på marknaden som Ortoma har den unika förmågan att tillgodose. Eftersom Ortoma redan har utvecklat en avancerad plattform för maskininlärning såg Bolaget ytterligare en möjlighet att omvandla röntgenbilder till 3D-modeller. Den nuvarande tekniken för att ta fram 3D-modeller på exempelvis knän och höfter sker med hjälp av en datortomograf (CT-röntgen). Även om inte alla sjukhus är utrustade med en datortomograf, finns det alltid konventionella röntgenbilder tillgängliga på de sjukhus som gör ortopedisk kirurgi. Målet är att lansera en första produkt under 2024. Utvecklingen av detta som potentiellt affärsområde bedöms kunna komplettera och stärka Ortomas befintliga erbjudande och fortlöpa parallellt med kommersialiseringen av den CT-baserade OTS-plattformen.

Ortoma – Improved Performance

För ytterligare information, vänligen kontakta:
    Linus Byström, Vd Ortoma
    E-post: info@ortoma.com

Om Ortoma AB (publ)
    Ortoma AB utvecklar operationssystem för planering och positionering av implantat vid höftleds-, knäleds- och ryggkirurgi. Syftet med bolagets operationssystem, Ortoma Treatment Solution (OTSTM) är att göra det möjligt för kirurgen att inför operation med stor precision mäta och planera i 3D för placeringen av ett ledimplantat och under operation på ett optimalt sätt positionera implantatet i patienten. Ortomas operationssystem syftar till att ge ett bättre operationsutfall för patienten, med färre komplikationer och färre efterföljande operationer - och därmed bättre långtidsöverlevnad av implantat. Ett andra syfte är att skapa ett system som enkelt kan integreras i de processer och rutiner som idag används vid operationer - och därmed öka effektiviteten. Globalt genomförs mer än 7,5 miljoner ortopediska ingrepp varje år där OTSTM kan komma användas inom höftleds-, knäleds- och ryggkirurgi. I Sverige genomfördes föregående år cirka 42 000 ingrepp inom höftleds-, knäleds- och ryggkirurgi. Redeye AB är Certified Advisor för Ortoma AB (publ).

Läs mer om Ortoma på www.ortoma.com

Linus Byström

VD Ortoma