Övre raden fr vänster: Malin Linnell Zovic, pokalen Årets ledare, Sten R Sörensen, Petra Apell, samt Fredrik Gellerstedt. Nedre raden fr vänster: Roger Cederberg, samt Mycorena teamet från grundaren Ram Nair till styrelsens ordförande Tore Sveälv..

Hurra för alla pristagare i årets GU Ventures Awards!

GU Ventures vill med stolthet och glädje tillkännage att till Årets ledare i GU Ventures Awards utsågs Sten R Sörensen, VD Cereno Scientific AB. I kategorin Årets team gick utmärkelsen till teamet vid Mycorena AB, som leds av grundaren och VDn Ramkumar Nair, PhD, och till Årets grundare utsågs Petra Apell och Fredrik Gellerstedt, som har grundat Ten Medical Design AB. Malin Linnell Zovic och Roger Cederberg utsågs till Årets medarbetare vid GU Ventures. Alla dessa har skapat mycket fina resultat i år.

GU Ventures inkubator- och investeringsverksamhet utvecklar idag ett 70-tal företag, vilka skapar nästa generations produkter och tjänster och tar sig an några av vår tids största samhällsutmaningar. Då vi vet vad som krävs för att lyckas med att utifrån en lysande idé skapa ett framgångsrikt företag, vet vi också vilket hårt arbete som ligger bakom.

Därför väljer vi varje år att uppmärksamma de individer som utmärkt sig extra under året i GU Venture Awards. I år fick inte mindre än tretton av våra mest framstående ledare, teammedlemmar, grundare och medarbetare ta emot utmärkelsen och ytterligare ett 30-tal blev nominerade utav ca 400.

• "Hurra för alla årets pristagare och stort tack för ert hårda och resultatrika arbete under året. Vi ser med glädje fram emot att följa er företagares fortsatta utveckling och framgång." säger GU Ventures VD Klementina Österberg, som har etablerat GU Ventures Awards i 2016.

Årets ledare 2019:

Sten R Sörensen, VD Cereno Scientific AB

Cereno Scientific, som är noterat, utvecklar en plattform för kardiovaskulära terapier inom det nya området för epigenetik baserat på HDAC-hämmare.

Efter att bolaget tidigare koncentrerat sig på att förebygga trombos har 2019 inneburit en indikationsbreddning. Numera omfattar det även sällsynta sjukdomar förknippade med, förutom trombos, även fibros, inflammation och högt blodtryck i lungan. Bolaget har utökat sin pipeline med förvärv av två nya prekliniska projekt med nya innovativa läkemedelssubstanser.

Sten har under verksamhetsåret lyckats att attrahera såväl nya personella resurser på den internationella arenan, som kapital, projekt och samarbetspartners. Det har lyft bolaget till en mer internationellt synlig position. Sten har även framgångsrikt lett teamet till att leverera på utlovade milstolpar och accelererat utvecklingen avsevärt, samt sett till så att bolaget kan starta sin kliniska studie som planeras att genomföras vid 30 kliniker i 2 länder och startas under 2020.

Årets team 2019:

Teamet vid Mycorena AB, som leds av grundaren och VDn Ramkumar Nair, PhD

Mycorena AB utvecklar processer för vidare förädling av sidoströmmar med hjälp av speciella svampstammar inom livsmedels- och jordbruksindustrin och genererar högvärdiga protein till livsmedelsingredienser och -produkter.

Teamet har under verksamhetsåret nått ett antal viktiga resultat vad gäller kapitalisering, affärs- och produktutveckling, samt vuxit till ett 10-tal engagerade individer. Innovationen är grundarens, Ramkumar Nair, egen idé som har utvecklats inom företaget, och säljs nu i testbatcher till kunder och lagas till i våra maträtter.

Årets grundare 2019:

Petra Apell och Fredrik Gellerstedt, som har grundat Ten Medical Design AB

Ten Medical Design ("10MD") utvecklar en ny typ av avancerad textil, som är strålskyddande och som har ett antal möjliga applikationsområden, där den första är inom medicinsk kirurgi.

Under året har Petra och Fredrik med engagemang och professionalitet i fint samspel fått ut företagets första produkter internationellt och satsar nu vidare för internationell expansion. Materialet är deras egen idé, som de har utvecklat under ett antal år tillsammans med partners, och som fyller en viktig funktion för såväl kirurger och även andra användare i framtiden.

Årets medarbetare 2018:

Malin Linnell Zovic och Roger Cederberg vid GU Ventures

Malin och Roger har utmärkt sig under året på flera olika sätt, Malin, som GU Ventures CFO och uthyrd CFO till ett flertal kunder, och Roger som styrelseordförande och ledamot respektive affärsutvecklare i flera av GU Ventures företag.

• "Vi på GU Ventures vill härmed även passa på att rikta ett stort tack till alla som har bidragit till ännu ett lyckat år, inklusive alla idégivare, företagare, saminvesterare, finansiärer och alla våra partners! Det är en ynnest att jobba med er alla som vi har förmånen att arbeta med. Vi ser fram emot ett starkt 2020 och önskar alla våra entreprenörer i GU Ventures familjen fortsatt lycka och välgång, så att vi kan skapa en bättre framtid." avslutar Klementina Österberg.

God Jul & Gott Nytt Innovationsår!

GU Ventures AB kommersialiserar nya innovativa affärsidéer med koppling till Göteborgs universitet, som är ett av norra Europas största lärosäten. Sedan starten 1995 har GU Ventures utvecklat över 190 nya affärsidéer och är topprankad av UBI Global som en av världens 20 främsta universitetsdrivna inkubatorer. Portföljen består idag av ett 70-talobjekt, varav nio är noterade. Vid senaste mätningen matchar 87% av företagen de globala hållbarhetsmålen som fastställts av FN. GU Ventures är helägt av svenska staten och förvaltas av Göteborgs universitet. Uppdraget är att finansiera och utveckla nya innovationer, vilket leder till nyttiggörande av forskning och kompetens, förnyelse av näringslivet, jobbskapande och hållbar tillväxt. Läs gärna mer på: www.guventures.com.

GU Ventures sprider nyheter och information kring verksamheten, sina bolag samt alumnibolagen.

Melisha Linnell

Presskontakt Kommunikatör /administratör GU Ventures administration/kommunikition