Toleranzia stärker patentportföljen med två ansökningar för sina läkemedelskandidater

Toleranzia AB har nyligen lämnat in två patentansökningar för att stärka patentportföljen ytterligare. Ena ansökningen har till syfte att skydda tillverkningsprocessen för bolagets läkemedelskandidat TOL2 för behandling av myastenia gravis och andra är produktpatent för läkemedelskandidaten TOL3 för behandling av ANCA vaskulit.

TOL2

TOL2 är Tolerazias läkemedelkandidat för behandling av sjukdomen myastenia gravis, en autoimmun muskelsjukdom som angriper impulsöverföringen från nerv till muskel. Vid MG fungerar inte impulsöverföringen från nerv till muskel som den ska och musklerna tröttas därmed ut på ett onormalt vis. Toleranzias läkemedelskandidat TOL2 har visat sig besitta sjukdomsmodifierande egenskaper och har därmed potential att bli den första långtidsverkande eller botande behandlingen för denna sjukdom.

VD Charlotte Fribert kommenterar
- Vi har genomfört en strategiskt viktig patentansökan för att skydda tillverkningsprocessen för vår läkemedelskandidat TOL2 på de centrala marknaderna i USA och Europa. Om ansökan beviljas kommer vi att ha ett omfattande och starkt immaterialrättsligt skydd som täcker både tillverkning och användning av produkten TOL2.

Bolaget har i år meddelat nya lovande resultat i tillverkningen av TOL2 och tillverkningsprocessen som Toleranzia har utvecklat för TOL2 i laboratorie-skala, och som i samarbete med 3P biopharmaceuticals är under vidareutveckling och uppskalning, har flera unika inslag som gör att den bör patenteras för att ytterligare stärka konkurrensskyddet kring produkten. Sedan tidigare är TOL2 skyddat på den europeiska och amerikanska marknaden via särläkemedelsstatus som ger en marknadsexklusivitet på 10 år i EU och 7 år i USA.

TOL3

TOL3 är resultatet av arbetet med att utveckla ett nytt biologiskt läkemedel för behandling av ANCA vaskulit som är en en autoimmun orphansjukdom som medför svår blodkärlsinflammation vilket kan ge allvarliga skador på njurar och lungor.

Denna läkemedelskandidat bedöms ha en stor potential som ett nytt säkert och effektivt läkemedel som är baserat på immunologiskt viktiga delar av det protein (MPO) som har en huvudroll i sjukdomsprocessen.  Genom behandling med TOL3 förhindras den felaktiga aktiveringen av blodkroppar och därmed undviks den svåra inflammationen av blodkärl som patienter med ANCA vaskulit annars drabbas av.

Toleranzia meddelar att den nu inlämnade patentansökan avser att ge ett brett konkurrensskydd genom att täcka en hel grupp av olika protein-varianter baserade på MPO, med liknande läkemedelsegenskaper. I likhet med den nyligen inlämnade patentansökan för TOL2, har ansökan för TOL3 tagits fram i samarbete med Toleranzias patentombud Barker Brettell och nu lämnats in i USA och Sverige med inlämningsdag 2021-06-14.

VD Charlotte Fribert kommenterar
– Vi fortsätter det strategiskt viktiga arbetet med att bygga en stark patentposition för läkemedelskandidaterna i vår projektportfölj; nu närmast genom att addera en ansökan om produktpatent för TOL3. Om ansökan beviljas har vi tagit det första viktiga steget i att skapa ett starkt immaterialrättsligt skydd runt läkemedelskandidaten. Vi räknar också med att komplettera detta med en ansökan om särläkemedelsstatus på både den europeiska och den amerikanska marknaden.

För ytterligare information, kontakta:
Charlotte Fribert – VD
Telefon: +46 763 19 98 98
E-post: charlotte.fribert@toleranzia.com

Om Toleranzia AB
Toleranzia AB (556877-2866) är ett svenskt bioteknikföretag som är noterat på Nasdaq First North Growth Market. Bolaget utvecklar läkemedel som utnyttjar immunförsvarets egen kraft för behandling av autoimmuna orphan-sjukdomar. Läkemedlen, som riktar sig mot sjukdomsorsaken, kan lindra eller bota sjukdomen och inte, som nuvarande behandlingar, enbart minska symptomen. De har potential att bli de första långtidsverkande eller botande behandlingarna som verkar specifikt på den underliggande orsaken till den autoimmuna orphan-sjukdomen de utvecklas för. Toleranzias huvudfokus är den autoimmuna nerv- och muskelsjukdomen myastenia gravis (MG), för vilken Bolaget utvecklar läkemedelskandidaten TOL2. Därtill arbetar Toleranzia med den autoimmuna blodkärlssjukdomen ANCA-vaskulit, för vilken Bolaget utvecklar läkemedelskandidaten TOL3. Båda sjukdomarna är så kallade orphan-sjukdomar (sällsynta sjukdomar) och för båda föreligger ett stort medicinskt behov och en stor marknadspotential. Toleranzia grundades av forskare vid Göteborgs universitet. Bolaget är verksamt vid Biotech Center i Göteborg. För ytterligare information, besök: www.toleranzia.se.

GU Ventures bygger företag av banbrytande idéer som kan forma en bättre morgondag och är topprankad av UBI Global Index som en av världens 20 ledande universitetsdrivna inkubatorer. Vi finansierar och utvecklar nya innovativa affärsidéer med kopplingar till Göteborgs universitet, som är ett av norra Europas största universitet. Vårt uppdrag är att kommersialisera dessa innovationer, så att det leder till användning av forskning och kompetens, förnyelse av näringslivet, skapande av jobb och hållbar tillväxt. Vårt passionerade team av företagsbyggare, finansexperter, IP och juridisk talang supporterar dedikerat våra företag och säkerställer deras framgång. Sedan startpunkten 1995 har GU Ventures utvecklat över 200 nya affärsidéer, varav 130 bedriver verksamhet idag och varav 14 är listade. Vår portfölj består av 70 innehav och ett antal projekt. I den senaste undersökningen matchar 87% av företagen de globala hållbarhetsmål som ställts av FN. GU Ventures ägs helt av den svenska staten och förvaltas av Göteborgs universitet. Läs gärna mer på: www.guventures.com.