Personbästa i synkronkvalet på EM i trampolin

Personbästa i synkronkvalet på EM i trampolin

Ett dam- och ett herrpar tävlade i kvalet i synkron hoppning på EM i trampolin och Hanna Rydén och Sofia Redman satte personligt rekord.

I damernas tävling hoppade Sofia Redman TK Levo tillsammans med Hanna Rydén från Upplands Väsby GK. De har tidigare bland annat en VM-final från 2021 på meritlistan. De började skakigt med ett tidigt urhopp i första försöket. Det andra försöket gick betydligt bättre med mycket bra synk och fin stil och belönades med poäng 44.830. Det var en klar höjning jämfört med förra veckans världscup och personligt rekord för tjejerna. Det räckte emellertid inte till vidare avancemang på mästerskapet.

Jonas Nordfors och Måns Åberg, båda från Upplands Väsby GK började liksom tjejerna med att hoppa ur i första försöket. Inte heller i andra hoppomgången blev det tio hopp utan tyvärr en urhoppning.

I morgon avslutas EM-tävlingarna för i år och på programmet står:

• Semifinal i individuell trampolin, JEM för Tuva Stjärnberg (Klippans GF), 10.30
  • JEM-final i DMT för Tuva Stjärnberg och Noel Sjöström (Upplands Väsby GK), 14.30
  • EM-final i DMT för Lina Sjöberg, 16.30

Gymnastikförbundet är en av Sveriges största idrottsorganisationer med cirka 240 000 aktiva medlemmar i 1039 föreningar över hela landet. Svensk Gymnastik möjliggör för alla att träna, tävla och uppleva rörelseglädje. Rörelse är vårt språk.