Kvinnor har en nyckelroll i världens återhämtning

Coronapandemin är långt mycket mer än en hälsokris. Den påverkar människor och samhällen på djupet. Vi befinner oss vid ett vägskäl - om världen väljer riktade insatser för att nå kvinnor, unga och låglönearbetare, kan återhämtningen bli värdig och inkluderande.

2020 var ett dramatiskt år där både sjukdomen i sig och nedstängning av samhällen orsakade lidande i form av matbrist, arbetslöshet, inkomstbortfall, våld och undernäring. Motsvarande 255 miljoner arbeten försvann[1]. Därtill ska räknas inkomstbortfallet i den informella sektorn - den osäkra marknaden, där jobben kommer och går och de små företagen lever på omgivningens villkor. För de 1,6 miljarder människor i världen som tjänar sina pengar i den informella sektorn har inkomsterna minskat med 60 procent[2]. Ett otroligt tapp som påverkar så många aspekter av livet.

Bakslag för världens fattiga

Kvinnor drabbas hårdare än män när jobben försvinner. Ytterligare 47[3]miljoner kvinnor och flickor riskerar att falla ner i extrem fattigdom. Beräkningar visar också att det finns stor risk att världen inte kommer att återgå till situationen som den var före pandemin förrän år 2030 – året då världen skulle ha utrotat fattigdomen! Nu ser det ut som om pandemin har raderat 10 års utveckling.

Ytterligare 100 miljoner[4]människor riskerar att falla tillbaka i extrem fattigdom (lever på mindre än 1,9 dollar per dag) i pandemins spår. De riskerar att återgå till ett liv där varje dag innebär en ständig oro för att hitta mat till barnen, eller medicin om någon blir sjuk. Att gå hungrig och kunna äta högst ett mål mat om dagen. Att barnen inte kan gå i skolan utan måste hjälpa till med att försörja familjen, att föräldrar tvingas ta beslut som de aldrig trodde var möjliga - gifta bort sin dotter, sälja sina barn som arbetskraft. Barnen ärver fattigdomen och kan inte göra egna livsval.

Trots att kvinnor, under denna kris, riskerar att förlora arbete och inkomst i högre grad än män har hittills bara 10 procent[5]av sociala insatser och kontantstödsprogram riktats till kvinnor. Ändå vet vi att stöd till kvinnor ger effekt på hela familjens välbefinnande. Kvinnan lägger 90 procent av sin inkomst på familjen, jämfört med mannens 30 procent. När kvinnor får en höjd ekonomisk och social status påverkas både familjen och närsamhället. Barnen får gå i skolan, hälsan förbättras och kvinnor får själva makt att styra över sina liv.

Stärkta kvinnor bygger hållbara samhällen

”När kvinnor får information, verktyg och kapital och blir medvetna om sin egen kraft, lyfter de och styr åt det håll de själva vill”, skriver Melinda Gates, medgrundare av Gates Foundation och slår fast att man bör satsa på kvinnorna om man ska rädda världen.

Hand in Hand har samma erfarenhet från ett nyligen utvärderat projekt I Indien. Projektet riktade sig till 12 000 av de mest utsatta kvinnorna i Madhya Pradesh. Många av dem kunde varken skriva, läsa eller räkna och än mindre hävda sina rättigheter. Genom en mycket medveten och riktad träning har 85 procent av kvinnorna nu kunnat starta små företag. Nästan alla (90 procent) fick ökade inkomster till hushållet, de har fått högre status, självkänsla och mer att säga till om när beslut skulle fattas.

Pandemin har naturligtvis drabbat dessa kvinnor också. Deras inkomster har sjunkit dramatiskt, i många fall halverats, men den nyfunna kunskapen och självkänslan finns kvar. Nästan alla – 96 procent - säger att de har klarat sig bättre än sina grannar som inte deltagit i projektet. En oväntad effekt av pandemin är också att männen, som återvänt hem efter att ha förlorat sina jobb i städerna, nu inser kvinnornas värde. Kvinnorna har fortsatt driva sina företag medan männen har varit hemma utan arbete och inkomst. Kvinnorna har också, genom sina nätverk, blivit en viktig länk för att kunna få tillgång till olika offentliga stödåtgärder. Äntligen har dessa utsatta kvinnor fått en stark roll både hemma och i samhället.

Hand in Hands erfarenheter visar att med en väl uttänkt modell för social mobilisering och utbildning i entreprenörskap skapas inte bara möjligheter till förbättrade inkomster, utan också motståndskraft mot framtida kriser. Kvinnor med kunskap och makt kan påverka beslutsfattande på lokal nivå och, som i fallet i Madhya Pradesh, också förmedla information till lokala myndigheter för att stödinsatser ska grundas på verkliga behov. Kvinnors röst, kunskap och drivkraft behövs mer än någonsin för att bidra till en verklig, hållbar återhämtning efter pandemin.

[1] Seventh edition of the ILO Monitor: COVID 19 and the world of work

[2] ILO