Nu välkomnar vi hösten tillsammans | Nyhetsbrev 1 september 2021

Tillbaka med full kraft

Vi på hand in Hand är tillbaka, många av våra entreprenörer likaså. Andra har vaknat till en mardröm. Vi följer med stor oro utvecklingen i Afghanistan. Våra kollegor på partnerorganisationen Hand in Hand i Afghanistan ligger just nu lågt och analyserar händelseutvecklingen.

Just nu, i den osäkerhet och i det kaos som råder på vissa ställen efter talibanernas maktövertag, är det inte möjligt att jobba som tidigare med stöd till mikroföretag. Men våra kollegor är ändå hoppfulla och kommer så snart det är möjligt att fortsätta sitt outtröttliga arbete för att förbättra levnadsvillkoren för kvinnor på landsbygden.

Run for Change – vi springer för en by i Kenya. Hand in Hand samarbetar med Asics Stockholm Marathon och Urban Tribes för att koppla samman löpning och fattigdomsbekämpning. Målet är att skapa en rörelse som ger en hel by i Kenya utbildning i entreprenörskap och möjlighet till försörjning.

Hösten – en tid full av energi och möjligheter.

Run for Change - för engagemang och kraft

Initiativet Run for Change är ett samarbete mellan Hand in Hand, Asics Stockholm Marathon och Urban Tribes, i vilket löpning och fattigdomsbekämpning kopplas samman.

Målet är att skapa en rörelse som resulterar i att en hel by i Kenya, genom oss på Hand in Hand, får utbildning i entreprenörskap och blir starka nog att ta sig själva och sina familjer ur fattigdom.

Sedan starten 2019 har en liten utvald grupp av elitlöpare, bland andra Mikaela Larsson, Charlotte Karlsson och Mustafa Mohamed, stöttat Rum for Change genom sitt ambassadörskap.

Den 9 oktober 2021 är det åter dags för Stockholm Marathon och i år kan du också vara med, vare sig du springer själv eller hejar på!

Irene och Halima går med vinst

Irene blev föräldralös och tvingades ta hand om sig själv redan som 14-åring. När hon var 19 år fick hon jobb i den videobutik hon så småningom köpte.

Efter flera månaders avbetalning och utan någon som helst kunskap om affärsverksamhet stod nu Irene själv som ansvarig för butiken. Då kom hon i kontakt med Hand in Hand och resten är, som man brukar säga, historia...

Idag sköter Irene videouthyrningen tillsammans med sin vän Halima, de går med vinst och Halima kan äntligen försörja sin lilla son.

Bidra till fler framgångssagor – bli Entreprenörsfadder! Förutom att göra verklig skillnad i människors liv får du foto- och receptboken Recipe for Change som tack för ditt engagemang!

Bli entreprenörsfadder >>

• kvinnor