Vad gör en människa stark? | Nyhetsbrev 29 juni 2021

Motståndskraft ...

... En kraft att stå emot svårigheter, kriser och kaos. Går det att ge stöd utifrån för att bygga en inre styrka? Efter ett år av extrema svårigheter för många av världens fattiga ställer vi oss frågan – hur bygger man motståndskraft?

Nyligen publicerades en krönika på FuF, Föreningen för utvecklingsfrågor, skriven av vår programchef Anna Bertmar Khan, som reflekterar kring just motståndskraft och hur man eventuellt kan bygga en sådan.

"Det finns förstås inget enkelt svar. Förutsättningar, livsbetingelser, sedvänjor, brist på jämlikhet och mycket annat spelar in, men säkert går det att finna några minsta gemensamma nämnare", skriver Anna i artikeln vars rubrik lyder; Samarbete avgörande för människors förmåga att stå emot kriser.

För det är något vi är säkra på. Ensam är inte stark, särskilt inte i tider av kris och oväntade svårigheter. I stället ökar motståndskraften i samarbete med andra. Ju starkare nätverk en människa har omkring sig, desto större kraft att stå emot svårigheter.

Spara gärna länken och läs Annas text i sin helhet vid tillfälle. Kanske i hängmattan, i skuggan på stranden eller varför inte högt under en av sommarens utomhusmiddagar med vänner.

Trevlig sommar från oss på Hand in Hand!

Läs artikeln >>

Se vår nya film!

Ytterligare ett framgångsrikt samarbete med våra vänner på What took you so long har genomförts. Denna gång jobbade vi ihop för att ta fram en film om projektet Environment as Business, finansierat av Postkodlotteriet.

Utmaningarna var fler än vanligt, som med så mycket annat i och med pandemin, men resultatet lika fint som alltid. I filmen möter vi ett antal oerhört inspirerande entreprenörer som berättar om sina erfarenheter. Vi får även följa med vår Hand in Hand-kollega Joan och se hennes outtröttliga arbete i fält.

Joan Maitais har i detta projekt kunnat kombinera de två saker hon brinner för allra mest - miljö och entreprenörskap – och lyckats coacha många mot en ljusare framtid.

Vi är så stolta över Joan, alla driftiga och hårt kämpande entreprenörer och såklart - över vår nya fina film!

I bild syns Gladys Wanjiru - en av de nyblivna entreprenörerna i projektet.

Ta del av filmen >>

Ge fler mammor möjlighet att tjäna egna pengar 💝

Joyti arbetade själv som gatsopare innan hon tog steget och istället började tillverka borstar och kvastar. Då började livet gradvis förändras.

Joyti driver själv sitt företag. Hon sköter allt från att hitta bra råvaror till att marknadsföra sina produkter. Hon vill expandera och har redan anställt två personer från sin självhjälpsgrupp. Dessutom har Joytis dotter, efter en tids avstängning när familjen inte hade råd med skolavgiften, kunnat återgå till sina studier.

Var en del av förändringen – bli Entreprenörsfadder!

Ps. Förutom att göra verklig skillnad i människors liv får du foto- och receptboken Recipe for Change som tack för ditt engagemang!

Bli Entreprenörsfadder >>

• postkodeffekten