Ett ljus i tunneln, men inte för alla | Nyhetsbrev 26 maj 2021

Vi närmar oss juni månad och här på Hand in Hand Sweden skymtar äntligen ett ljus i tunneln. Försiktigt men hoppfullt vågar vi tro på att återförenas på kontoret i en framtid inte alltför långt bort. Samtidigt, ser vi med förfäran hur coronapandemin fortsätter sprida sig som en löpeld i Indien, med över 300 000 nya smittade och över 4000 dödsfall dagligen.

Läget i Indien innebär en omänskligt tung börda på sjukvård, anhöriga och smittade. Bristen på sjukvårdsutrustning och framförallt syrgas orsakar hjärtskärande situationer.

Hand in Hand India har idag långt över 1000 anställda och ett stort antal volontärer, verksamma i flertalet delstater. Nu får vi i Sverige rapporter från våra kollegor i Indien. De arbetar hårt för att kunna fortsätta ge stöd i projekten trots omfattande restriktioner och nedstängningar.

– Våra kollegor har under hela pandemiåret hittat nya sätt att arbeta för att så långt som möjligt hålla igång utbildningarna för gräsrots­entreprenörer och ge särskilt stöd till de mest utsätta. Även om situationen i flera av de delstater vi arbetar i är oerhört pressad just nu, säger Anna Bertmar Khan, programchef på Hand in Hand Sweden.

Många entreprenörer har ställt om sin tillverkning till att göra ansiktsmasker, tvål och handsprit. Efterfrågan ökar och Hand in Hand India har organiserat ett distributionsnät i Tamil Nadu för att snabbt få ut produkterna i tid. Man samarbetar också med delstats­regeringen för att distribuera matpaket till de mest behövande, kommunikation för att hejda smittspridningen och för att underlätta vaccination.

Trots alla svårigheter arbetar våra kollegor oförtröttligt vidare. Indiens entreprenörer behöver nu allt stöd de kan få.

Bidra nu >>

Den perfekta sommargåvan

Är du på jakt efter en present att ge till de anställda när sommar och semester står för dörren?

Recipe for Change är foto- och receptboken som tar läsaren med till Kenya för ett besök hos fem fantastiska Hand in Hand-entreprenörer.

Förutom en unik inblick i kvinnornas liv bjuder Recipe for Change på 20 läckra recept skapade av mästerkocken Paul Svensson!

Önska företagets anställda trevlig sommar med en gåva som gör gott - på flera olika vis >>

Ge fler mammor möjlighet att tjäna egna pengar 💝

Hälften av världens kvinnor saknar en egen inkomst. Det kan vi ändra på! Med din hjälp kan fler mammor i världen försörja sig själva och sina barn.Fira Mors dag med en gåva som gör skillnad på riktigt – inte bara för stunden.

Swisha valfri summa till 9000 910, och märk med “morsdag”. Hämta sedan ditt gåvobevis och ge till en mamma du bryr dig extra mycket om.

Ladda hem gåvobevis här >>

Nyfiken på våra Byprojekt?

Som Partnerföretag/Bydonator ges vanligtvis chansen att besöka den by man investerat i. I och med Coronapandemin har detta inte varit möjligt och vi beslutade därför att bjuda in till en digital resa. Den 21 maj livesände vi ett mycket uppskattat webinar under vilket vi delade senaste nytt från våra verksamhetsländer och berättelser från fält.

Anna Bertmar Khan, Head of Programmes och Magnus Omnell, Head of Fundraising berättade om vilka utmaningar vi står inför och hur vi trots pandemin kan bedriva vår verksamhet. Vi mötte också några av våra samarbetspartners, diskuterade den långsiktiga effekten av ett Byprojekt samt såg på filmer och bilder från våra verksamhetsländer.

Ta mer än gärna del av sändningen, som du hittar på vår Youtubekanal här >>

Nya kollegor!

Vi har det stora nöjet att välkomna tre nya kollegor!

Till insamlingsteamet ansluter Sara Zachrisson och Linda Lindberg. Sara har tidigare arbetat med insamling och kommunikation på Scouterna och Min Stora Dag. Linda har tidigare jobbat som hållbarhetsansvarig inom både stora företag samt start-ups. Innan det har hon arbetat med konflikten i Israel och Palestina samt på Sida.

Programverksamheten har också fått förstärkning. Jacqueline Ernerot kommer närmast från Act Svenska Kyrkan där hon ansvarat för programverksamheten i södra Afrika, hon har tidigare arbetat på bland annat Stockholm Environment Institute. Hos oss ansvarar Jacqueline för att mobilisera finansiella resurser från offentliga institutioner och stiftelser.

Välkommen till Hand in Hand alla tre!

• morsdag
  • webinar