Stora satsningar i väst som stärker konkurrenskraften

Kontaktpersoner:
Johan Trouvé, vd, 0705-534514
Stefan Gustavsson, ansvarig infrastruktur, 0734-282134
Robert Odenjung, informationschef, 0709-639633

Goda kommunikationer är nödvändigt för det västsvenska näringslivets konkurrenskraft. Gårdagens förslag till plan för de kommande tolv årens investeringar i väg och järnväg innehåller flera viktiga västsvenska satsningar. Detta är något som handelskammaren har arbetat för under många år:

- Mest glädjande är att investeringsplanen är så pass framtung. Redan i början av planperioden kommer byggen att påbörjas både i form av en ny älvförbindelse i Göteborg och en utbyggnad av riksväg 40 till fyrfältsväg till Ulricehamn, säger Johan Trouvé, vd för Västsvenska Industri- och Handelskammaren.

Dessutom förklarar handelskammarens vd sig nöjd med att förbindelserna till Göteborg norrifrån kommer att förbättras under de närmaste åren.

- Efter alla förseningar ser det nu ut som att E6 genom Bohuslän äntligen kommer att bli klar under de närmaste åren. Lägg till det att kommunikationerna mellan Trollhättan och Göteborg kommer att förbättras genom såväl väg som järnväg, I och med dessa investeringar kommer Västsverige att fungera bättre! Säger Johan Trouvé.

Samtidigt saknas fortfarande en rad viktiga satsningar, medan andra kommer alltför lång fram i planperioden.

- Vi tycker att det är olyckligt att Hamnbanan som är så viktig för exportindustrin och miljön ligger med byggstart först 2019. Även satsningar på ett så tungt godsstråk som E20 kommer i huvudsak först efter 2015, påpekar Johan Trouvé.

För att öka pendlingen mellan Göteborg och regionens andra stad Borås, tror handelskammaren att det framöver kommer att krävas en bra järnvägsförbindelse.

- Eftersom Banverket avvaktar med järnvägen till Borås på grund av den sittande höghastighetsutredningen, är vi oroade över att en sådan satsning kan komma att få vänta länge. I förra planen låg en byggstart på sträckan Göteborg-Landvetter år 2011. Nu finns få svar på när det kan bli verklighet då inte en enda krona finns avsatt i planen, säger Johan Trouvé.

Nu ska regeringen ta ställning till planförslaget från trafikverken och återkomma med beslut under vintern.

- Vi fortsätter att arbeta för de satsningar som leder till att våra västsvenska företag kan vara konkurrenskraftiga även i framtiden, och vi uppmanar även andra västsvenska företrädare att kämpa ända in i kaklet, avslutar Johan Trouvé.